Brev:
Amme hele tiden
5. januar 2016
Alder:
3 mdr.
Amme hele tiden
Kære Helen
Jeg har en dejlig datter på 13 uger (født 5 uger for tidligt). Alt er gået så utrolig nemt med hende. Hun græder aldrig længere tid og i det hele taget kun, hvis hun har et ll kåret behov.
Udfordringen er, at hun ammer hele tiden i dagtimerne. Typisk sover hun fra 22.00-5.00 (hvilket er fantastisk), ammer 30 min og sover så til kl. 800. Altså et drømmebørn på den front :)
Men så hænger hun også på mig konstant - kun afbrudt af små powernap lure på 15-20 min. Hun ammer i timevis. Især om aftenen, hvor jeg ofte ammer fra 19-22.00. Tilbyder hende altid først det ene bryst - ammer mindst 40 min - og så skift til det andet bryst.
Jeg har selv en ide om, hvor problemet ligger, men ikke en egentlig strategi for, hvordan jeg løser det.
Hun (og jeg) har trøske i mund og bryst (ikke numsen) og er i behandling med creme fra apoteket. Synes dog ikke det hjælper så meget på de hvide belægninger på hendes tunge (bruger også danskvand). Selvom mit bryst ikke længere er rødt, har det muligvis en påvirkning af min nedløbsrefleks? Det skal dog lige siges, at den hyppige amning har stået på i 2 mdr - før det sov hun jo langt mere, som nyfødte jo typisk gør.
Desuden vil hun ikke bruge sut, så hun foretrækker at falde i søvn ved mit bryst. Jeg tror derfor også, at hun søger tryghed i amning svarende til en narresut. Er der nogle tricks til at lære sut i en sen alder? Er det mon for sent? Hun er ret interesseret i den, men kan ikke holde på den (har prøvet at putte en stofble gennem, men det hjælper ikke).
Det er jo hyggeligt at amme, men gør at jeg føler mig lidt hæmmet i at gå nogle steder efter kl. 17. Savner også lidt at spise aftensmad med to hænder. Endelig kan jeg maks få hende passet af min mand eller mor 1 time, da hun jo vil amme hyppigt hele dagen. Det samme gælder barnevognsture, hvor hun skriger efter mad efter 1 -1,5 time.
Håber du kan give et par flf.
Kærlig hilsen
Annette