Brev:
Nedsat appetit?
22. november 2008
Alder:
3 mdr.
Nedsat appetit?
Hej Helen,
- Så har vi brug for dine kloge ord igen ;)
Oskar er nu ca 3½ måned gammel, og han er en ordentlig basse. Han vejede 4 kg og målte 55 ved fødslen, nu er han oppe på 8 kg og ca 68-69 cm. Jeg ammer 100% og har det fint med det, omend det har været tre hårde måneder, fordi han har spist hyppigt.
De sidste uger er der dog kommet lidt mere rytme over det, og han spiser stort set hver 3. time, af og til går der fire timer imellem - og enkelte gange har jeg faktisk fået 5½ time I TRÆK om natten! :)
Så det er jo super. Men de sidste par dage har han ikke rigtig villet spise. Han vil måske gerne lægges til, men slipper irriteret brystet og søger det så igen, går i bro og vrider sig, slipper igen, osv. Når der er gået nogle minutter på den led, kan jeg ikke holde det ud mere og tager ham op. Det er sjældent pga en bøvs, så jeg undrer mig lidt. Til gengæld har han en gang om dagen i to-tre dage gylpet tyk, klar slim op, og han er ikke forkølet. Det er slet ikke almindelig gylp, men rigtig slim!? Og en ret stor klat, synes jeg. Det kommer efter han har spist, men der er intet mælk med op.
Han blev 3-mdrs-vaccineret 2-3 dage før han begyndte på det her, og forleden nat havde hans søster en hurtig gang omgangssyge, hvor hun vågnede og kastede op et par gange og en enkelt gang om morgenen, og så var dét overstået. Kan det være hans reaktion på sådan en omgang?
Således er vi nu nede på 4 amninger i døgnet, hvor han spiser 'normalt', dvs ca 10 minutter (der er godt sug i ham!), og jeg synes jo, han på dén måde får for lidt væske, men egentlig også for lidt mad i forhold til sin størrelse... Er det ok, de har et par dage, hvor de ikke er så sultne? Sådan har børn det jo af og til, men han er bare så lille endnu?
Han sover fint og er glad og frisk, når han er vågen - han har måske sovet lidt ekstra i går og været lidt mere træt end ellers, men det er stort set, som det plejer.
Jeg synes, der er mange ting, der kan farve det lidt her; jeg tænker også på, om jeg mon er ved at få min menstruation igen - min datter reagerede ret meget på det, dengang jeg ammede hende. Og hun var netop 3 mdr, da den kom tilbage. Hvad tror du?
Måske skal jeg for en ordens skyld nævne, at han slet ikke tåler mælk, ligesom sin søster, hvorfor jeg er på fuldstændig mælkefri diæt, men det har jeg været i i hvert fald 4 uger, og det har kun gjort hans mave bedre - før havde han vandede, hyppige afføringer, nu er det mere almindeligt, selvom det stadig er noget tyndt. Men mener at huske, det er ok med ammebørn? Han har så 'kun' afføring 1-3 gange i døgnet.
- Og nu jeg lige er ved dét - er NAN H.A. så lige så 'sikkert' at gi' en mælkeintolerant baby, som fx Nutramigen? Altså, er proteinet spaltet lige så meget ned?
På forhånd tak, nu blev det både langt og til flere-i-et-spørgsmål!
Venlig hilsen
Signe