Svar: Nedsat appetit?

22. november 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Signe

Det lyder som om at Oscar stortrives generelt og at amningen fungerer rigtig godt.

At du lige nu oplever at han vægrer sig ved brystet kan skyldes mange ting og en vigtig faktor kan meget vel være menstruation - hormonændring, som gør at din mælk smager anderledes.

En anden meget logisk grund kan også være lidt forkølelse eller omgangssyge, smittet af sin søster. Det at han har haft slim - tyk, klar slim, som han har gylpet op, tyder på at han har haft eller har en eller anden infektion eller irritation i sit mave-tarmsystem.

Jeg er enig med dig i at 4 amninger dagligt af kun 10 minutters varighed ikke lyder af så meget, men dog stadig acceptabelt. Problemet er jo at man aldrig ved præcist hvor meget barnet egentlig får tilbudt, når det ammes, men hvis vi nu forestiller os at du har en hurtigt virkende nedløbsrefleks og han har et stort sug med godt vacuum, så får han måske drukket 200ml hver gang hos dig og 800ml i døgnet er jo fint. Modsat, får han reelt kun 100ml hver gang og således kun drikker 400ml i døgnet, så er det for lidt ...

Du er derfor nødt til at se på hvordan han trives, tager han fint på, er han glad, udvikler han sig, har han ...

Annonce

... overskud til at møde verden, er han vågen, aktiv, tisser han godt og har gode tunge bleer, fungerer hans mave osv. Det er altsammen tegn på at han får, hvad han behøver. Og så må du tilbyde ham brystet og også gerne lidt hyppigere end nu og så tro på, at hvis han har behov, så tager han imod og vil han ikke have, så siger han selv fra.

Og så er det naturligvis sådan at børn godt kan have et par dage, hvor de spiser mindre og andre dage, hvor de spiser mere - præcis som vi voksne også kan have det. De må dog ikke spise så lidt at det går ud over deres trivsel og udvikling, så er det vigtigt at finde en årsag.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Den lidt tynde afføring er helt normal og det lyder som om at hans mave fungerer fint.

Med hensyn til Nan H.A. så er dette ikke helt det samme som Nutramigen eller Profylac. Det er kun netop Nutramigen og Profylac der har fuld dokumenteret virkning til børn med mælkeallergi. I Nan H.A. er proteiner kun delvist spaltet, det betyder at der er en effekt af at give det til børn med risiko for allergi, men effekten er altså mindre end effekten af højt hydrolyserede produkter (nutramigen og profylac).

Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine