Svar: Nedsat appetit?
22. november 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Signe
Det lyder som om at Oscar stortrives generelt og at amningen fungerer rigtig godt.
At du lige nu oplever at han vægrer sig ved brystet kan skyldes mange ting og en vigtig faktor kan meget vel være menstruation - hormonændring, som gør at din mælk smager anderledes.
En anden meget logisk grund kan også være lidt forkølelse eller omgangssyge, smittet af sin søster. Det at han har haft slim - tyk, klar slim, som han har gylpet op, tyder på at han har haft eller har en eller anden infektion eller irritation i sit mave-tarmsystem.
Jeg er enig med dig i at 4 amninger dagligt af kun 10 minutters varighed ikke lyder af så meget, men dog stadig acceptabelt. Problemet er jo at man aldrig ved præcist hvor meget barnet egentlig får tilbudt, når det ammes, men hvis vi nu forestiller os at du har en hurtigt virkende nedløbsrefleks og han har et stort sug med godt vacuum, så får han måske drukket 200ml hver gang hos dig og 800ml i døgnet er jo fint. Modsat, får han reelt kun 100ml hver gang og således kun drikker 400ml i døgnet, så er det for lidt ...
Du er derfor nødt til at se på hvordan han trives, tager han fint på, er han glad, udvikler han sig, har han overskud til at møde verden, er han vågen, aktiv, tisser han godt og har gode tunge bleer, fungerer hans mave osv. Det er altsammen tegn på at han får, hvad han behøver. Og så må du tilbyde ham brystet og også gerne lidt hyppigere end nu og så tro på, at hvis han har behov, så tager han imod og vil han ikke have, så siger han selv fra.
Og så er det naturligvis sådan at børn godt kan have et par dage, hvor de spiser mindre og andre dage, hvor de spiser mere - præcis som vi voksne også kan have det. De må dog ikke spise så lidt at det går ud over deres trivsel og udvikling, så er det vigtigt at finde en årsag.
Den lidt tynde afføring er helt normal og det lyder som om at hans mave fungerer fint.
Med hensyn til Nan H.A. så er dette ikke helt det samme som Nutramigen eller Profylac. Det er kun netop Nutramigen og Profylac der har fuld dokumenteret virkning til børn med mælkeallergi. I Nan H.A. er proteiner kun delvist spaltet, det betyder at der er en effekt af at give det til børn med risiko for allergi, men effekten er altså mindre end effekten af højt hydrolyserede produkter (nutramigen og profylac).
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske