Svar: Hvorfor vil vores søn ikke sove i sin tremmeseng?
6. oktober 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Gitte
Dejligt at høre at det nu går bedre med skemaden og at jeres dreng holder det i sig:o)
I forhold til at jeres dreng sover meget mere roligt hos jer, så tænker jeg at det jo handler om tryghed og nærhed. Du fortæller at han ikke bruger sut eller sutteklud og jeg tænker at det måske var en idé at forsøge at introducere det. En klud som dufter af mor, du kunne sove med den et par nætter, kan være guld værd at have ved ansigtet, så kan han fornemme at du er der og måske bedre finde roen og sove videre.
En anden mulighed som nogle forældre benytter sig af, er at fjerne siden på tremmesengen og stille den helt op langs siden på dobbeltsengen. Så kan barnet ligge i sin egen seng, men samtidig har du mulighed for at række en beroligende hånd over en gang imellem uden at du behøver stige ud af din seng.
Det handler altså om på en eller anden måde at få givet din dreng den tryghed og nærhed han behøver for at kunne sove i sin egen seng. Det er et tryghedsbehov der gør, at han lige nu foretrækker og synes bedre om at være hos jer.
Rigtig meget held og lykke fortsat, håber at I hermed er hjulpet lidt bedre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske