Brev:
Appetitspring, ammestrejke eller?
7. oktober 2007
Alder:
4 mdr.
Appetitspring, ammestrejke eller?
Hej Helen
Jeg har en lille datter på knap 5 måneder. Hun er en stor, sund og nysgerrig pige. Sidst hun blev vejet for ca 14 dage siden vejede hun 7kg og er ca 62 lang. Hun vokser dog meget for tiden, især i længden, men hun er meget tilpas.
Indtil nu er hun blevet ammet, og har kun 2 gange fået udmalket mælk i flaske og det med en måneds mellemrum. I lang tid har jeg nærmest svømmet med mælk, der har hele tiden været rigeligt. Men her på det sidste er min nedløbsrefleks blevet noget sløvere. Det har jeg taget stille og roligt og selvom hun kortvarigt kunne blive sur har hun da efterfølgende fået fat og spist.
Hun er også blevet mere nysgerrig og det har betydet at der har været tidspunkter, hvor vi har måttet amme på sengen, med slukket lys. Jeg synes altså jeg har taget højde for det. Jeg føler heller ikke at jeg har været mere travl eller stresset end jeg plejer ( og det plejer jeg ikke :-) )
Hun har fra starten spist ofte og det er ikke mange nætter jeg kan tælle, hvor der er gået mere end 3 timer imellem amningerne. Hvilket har været fint nok for mig. Men de sidste 3 nætter har hun så vågnet med ca 2 times mellemrum for at spise. De andre nætter stille og roligt, men i nat ked og min mand måtte holde hende, imens jeg fik mælken til at løbe. Ellers var der overhoved ikke tale om at kunne lægge hende til.
De sidste par dage har hun fået lov at spise så tit hun ville, men faktisk har hun ikke bedt om bryst. Bare virket frustreret så jeg har lagt hende til og blevet ved til hun har taget fat. Tilsidst er det lykkedes, hun har spist, blevet tilfreds og helt sikkert haft brug for mælken. Men det virker bare som om at hun er sulten, men ikke orker besværet fordi det går for langsomt. Hun spiser også meget hurtigere nu, hvad der føles som et fyldt bryst tømmes på 5min.
Jeg tror gerne hun ville have haft mere, hvis der havde været det, men affinder sig med at få sutten. Får selvfølgelig tilbudt begge bryster ved hvert måltid. Jeg ville jo gerne have at hun hyggesuttede efter for at stimulere, men det vil hun ikke. Så bliver hun sur over tempoet. Det lykkes dog indimellem ved at jeg synger imens eller hvis hun er ved at falde i søvn.
Er det et normalt tidspunkt at have appetitspring på? Kan nedløbsrefleksen forsvinde? Bliver bekymret for om jeg kan få produktionen op igen, jeg vil meget gerne fortsætte med at amme og indtil nu er det nærmest gået perfekt. Har ikke mærket til nogen appetitspring før.
Vil meget gerne have gang i mælken, men er i tvivl om hvor meget jeg kan tillade mig at presse hende. Om dagen er hun i fint humør det meste af tiden og sover som hun skal, men jeg synes jo det er synd, hvis hun skal være ked og sulten om aftenen og natten fordi hun skal vente på at min produktion øges. Skal dog siges at hun måske max er ked 5 min, men det føles bare af meget en nat næsten hver 2.time når hun normalt er glad og tilfreds.
Overvejer om jeg skal supplere med mme om aftenen, men jeg er også bange for at hun bliver forfalden til flasken, hvis jeg introducerer den, hun er jo rimelig træt af mine bryster i forevejen lige nu. Vil også helst undgå det, men det vigtigste er jo at hun har det godt.
Og så lige et tillægsspørgsmål, - Min sundhedsplejerske siger jeg skal øve kravlestilling med hende. Hun gør ikke selv tegn til at ville løfte bagkroppen og jeg synes at det virker lidt overgrebsagtigt fordi hun går i bue når jeg prøver. Har derfor ikke gjort det. Bør jeg det? Vi øver at rulle og jeg skubber på fodsålerne så hun kan krybe, hvilket hun synes er sjovt.
Det var vist alt. Ser frem til dit svar, jeg har haft meget glæde af at læse dine andre svar!
Hilsen Katrine