Svar: Hvad pokker gør vi galt?
5. april 2011
Alder:
14 mdr.
Hej med dig
Gennemsnitligt vil børn på 14 måneder, have brug for at sove ca 13½ time i døgnet, nogle børn sover lidt mere, andre sover lidt mindre.
De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen også begynde at kunne nøjes med kun 1 lur dagligt - det lyder dog som om at jeres dreng fortsat har brug for sine to lure og det er helt fint - men han sover faktisk rigtig meget om dagen og sover også sent, han står først op fra sin middagslur kl. ca 16.30 og det er derfor helt naturligt, at han ikke er klar til at sove allerede kl. 20. Det lyder meget mere sandsynligt, at han først skal puttes kl. 21 eller måske senere - det kommer an på, hvad tid han står op om morgenen.
Som det er lige nu, så sover han 2 timer om formiddagen fra 9-11 og 2½ time til middag fra 14-16.30. Altså ialt ca 4½ times søvn om dagen. Det betyder i praksis at hans nattesøvn faktisk kun skal være ca 9 timer ...
Der er for mig at se ingen tvivl om at hans rytme om dagen og store mængde søvn om dagen, naturligt påvirker hans nattesøvn og gør at han har svært ved at sove dybt og i flere gode sammenhængende timer. Der er heller ikke tvivl om, at det at han ofte puttes, hvor han bliver ked af det, frustreret osv. (fordi han ikke er træt nok) også påvirker hans søvn. Det at han ofte græder, når han skal sove og forbinder det at skulle sove med noget som ikke er rart, vil naturligt gøre at han også drømmer om dette og derfor også græder i søvne om natten.
Mon I skal holde påskeferie her om nogle uger? I givet fald vil jeg foreslå jer at arbejde på en ny rytme i ferien, for at få ændret lidt på det hele. Og jeg foreslår netop at bruge feriedagene fordi I så naturligt vil have mere overskud - også hvis og når han bliver lidt ekstra træt og pylret i løbet af dagen. Jeg vil nemlig foreslå jer, at I begynder at afkorte hans lure, så han ikke sover så meget om dagen og i første omgang afkorte hans formiddagslur mere og mere. Det vil være fint, hvis han kan komme ned på at sove f.eks. 45-60 minutter om formiddagen og så 1½-2 timer til middag. Hvis han på den måde kan sove samlet 2½-3 timer i løbet af dagen, så vil han kunne sove 11 time om natten, hvilket ville passe med at han så kom i seng kl. 20 og stod op kl 7 ...
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske