Hvad pokker gør vi galt?

5. april 2011

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Hvad pokker gør vi galt?

Hej Helen

Jeg skrev til dig tidligere omkring vores mindste søn og mangel på søvn.
Han har udviklet sig meget motorisk her på sidste - det var nok de mange kilo, som har forhindret ham i at være mobil, men nu kravler han og går rundt ved møblerne. Men det har desværre ikke hjulpet på hans søvn.

Han spiser godt, får god og varieret kost og har regelmæssige spisetider. Ja om dagen er der faktisk en fin rytme. Men ofte sover han to lure, nogle gange ganske lange f.eks fra 9-11 og igen 14-16:30. Og det er sikkert fordi han er dødtræt af ikke at sove om natten. Så vi er inde i det man kan kalde en ond cirkel.

Vi putter kl 20, med tandbøstning, godnatflaske og godnatsang. Så sidder vi lidt hos ham og nogle gange falder han i søvn efter 15 min andre gange har står han op og græder i en time... Vi har prøvet at blive siddende i lokalet, men lidt bortvendt, så han kan se os, se at vi er der, men er optaget. Vi har også prøvet at lægge ham, gå ud og komme ind efter 2-3 min. Men hvad vi end gør, tager putning ofte en halv til 40 min med gråd og os i pendulfart ind til tremmesengen.

Når han så endelig sover, ved man aldrig hvilken nat, det bliver: nogle gange vånger han med gråd en gang i timen og er svær at komme i kontakt med og trøste, andre nætter klynker han lidt og er nem at berolige - blot en hånd og hjælp til at finde sutten. Andre gange er han meget urolig og har 1 til 2 timers sammenhængende gråd og uro.... I nat faldt han ...

Annonce

... først i søvn kl 21, var urolig 3-4 gange, og vågnede grædende kl 5.00 og kunne ikke overtales til at sove mere..... selvom han tydeligvis var dødtræt. Forkølelse, snot, tænder, ect bliver selvfølgelig overvejet og lige nu er det som om vi bare går fra den ene forklaring på uro til den anden.

Han vil ikke drikke fra hans kop om natten, han får godnatgrød, så han burde ikke være sulten - men de gange hvor jeg er brudt sammen og har givet en flaske, er han altid faldet i søvn. Sengen står med løftet hovedgære, næsen er dryppet, bleen sidder godt ect.... Vi har prøvet at lade ham sove i vores seng, i tremmesengen ved siden af os og på værelset lige ved siden af os - der er ingen forskel i gråd og uro. Det er måske lidt rarere for os, at han sover for sig selv, da jeg efterhånden er på vej ud af sengen, blot han vender sig.

Det har efterhånden varet over 6 måneder og jeg er fuldstændigt færdig af søvnmangel. Overskudet eksisterer slet ikke og jeg sidder hver aften og kan slet ikke falde i søvn af frygt for, hvilken slags nat det nu bliver. Om dagen er han jo glad og trives fint, også i vuggestuen, men nætterne dræner al energi ud af mig og jeg starter ofte morgenerne med at sidde og græde af træthed ude på toilettet.

Jeg vil jo gerne have overskud til mit ældste barn og min mand, men ligenu er det som om alting ramler og jeg kan ikke engang glæde mig over de nætter, hvor vi kun har været oppe en 3-4 gange. Hvad skal jeg dog gøre?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne