Svar: Står på tå
5. juni 2008
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Når Babyer står, holder de balancen og holder deres vægt oppe ved at bevæge deres tæer op og ned. Det vil sige at deres storetå flexer opad og deres lilletå vender udad og griber nedad. Samtidig vil mange børn i begyndelsen, hvor de rejser sig skiftevis stå på deres tæer og komme ned på flad fod. Det er ved at koordinere disse bevægelser at babyer kan flytte deres vægt og holde sig oprejst.
Det er dog sådan at nogle børn er tågængere. Det ses især, hvis barnet har været i en gåstol - har din søn det? Der er dog også børn som går på tæer, helt af sig selv og det kan sagtens være i orden i en periode, det kommer helt an på, hvor langt din søn i øvrigt er i sin motoriske udvikling og om han er i stand til at komme ned på flad fod generelt. Der er altså forskel på om han rejser sig på tæer for at holde balancen, når han øver sig i at trække sig selv op, eller om han generelt, hvis du f.eks. holder ham om livet - også støtter på tæer og ikke flad fod.
Der er i de fleste kommuner ansat en fysioterapeut, som kan vejlede forældre omkring børns motoriske udvikling. Til børn der er tågænger kan man lave forskellige øvelser med deres fødder og stimulere deres fodsål, for at de begynder at stå mere på foden. Hvorvidt det er nødvendigt hos jer, synes jeg du skal ringe og tale med ham/hende om, så får du den bedste vejledning i forholdt til lige netop din søn.
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske