Svar: Frustration

13. oktober 2007

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev:o)

Set ude fra, så lyder din dreng helt alderssvarende og mange andre føler som du, netop når barnet har den alder, som din dreng har. Jeg tænker derfor det må hjælpe dig og give dig lidt ro at vide, at der ikke er noget galt med din dreng, det handler om den udvikling han går igennem lige nu.

Børn omkring 4 måneder er mere og mere i stand til at skelne mellem kendt og ukendt. Han fornemmer derfor tydeligt om han er hjemme eller ude, om han holdes af dig, eller om han er i favn hos en anden. Det er ofte sådan at barnet ikke protesterer imens man er ude eller imens at andre holder dem, men om aftenen, når man er hjemme igen, så har man balladen. Han har simpelthen fået alt for mange stimuli og er overtræt og kan slet ikke finde roen.

Samtidig så har han også et enormt stort behov for at opleve verden og siger således ikke selv fra, når han har fået nok. Selvom børn ikke skal puttes ind i skemaer, så anbefaler jeg derfor ofte, at man netop i denne alder forsøger at kigge lidt på klokken og putter barnet til lidt mere bestemte tider end man ellers har gjort. Det er ikke altid at man kan regne med at barnet viser trætheds tegn og ofte skal man faktisk putte barnet før man egentlig tror det er tid og simpelthen hjælpe ham med at koble fra og finde roen.

Derudover så sker der også rigtig meget med ham motorisk. Du kan sikkert fornemme at han begynder at bruge sin krop mere, han begynder måske at trille lidt omkring, han bliver stærkere i ryggen og nakken, ser sig mere omkring, når han er på arm osv. I de periode hvor børn udvikler sig meget både fysisk og mentalt er de meget mere urolige, pjevsede og virker generelt til at have mindre overskud. De er glade lige når de vågner, men der går ikke lang tid før de bliver trætte og pjevsede igen. Man kalder nogle gange dette for tigerspring og det er som sagt helt normalt:o)

Jeg synes det er utrolig flot at du kan lægge din dreng om formiddagen og han så selv falder i søvn. Det er super godt og det skal du naturligvis holde fast i og blive ved med at forsøge på. Det viser også at han på dette tidspunkt endnu ikke er overtræt og det er nemmere for ham at koble fra. Om eftermiddagen er der dog intet i vejen for at du kører ham en tur i barnevognen, som en fast del af dagens rutiner. Det at blive lagt ned bag kalechen, få dynen godt om sig og blive kørt en tur, hjælper ham til at finde roen og lukke verden ude og lige nu har han behov for at du hjælper ham med det. Du kan således ikke forvente at du bare kan lægge ham og han så selv finder ud af at sove.

Det samme om eftermiddagen, hvor han har brug for en lille powernap. Her er det vigtigt at du ved at han sover kortvarigt, at en ½ time måske er nok og du ikke kan forvente mere. Ofte må man gå ind i soveværelset, lægge sig med ham i sengen, amme ham, for at få ham til at falde til ro. Lad ham sove der på det tidspunkt og sørg for at han ikke kan trille ned af ...

Annonce

... sengen og komme til skade. Lige nu handler det om at give ham den tryghed og nærhed han har behov for og se lidt stort på 'hvad man bør gøre'. Du skaber ikke dårlige vaner ved at hjælpe ham til at finde roen og du skal gøre det der virker, så han oplever det at skulle sove som noget rart. Det er meget vigtigt for søvnen frem over, at han forbinder det at skulle sove, at skulle koble fra og finde roen, med noget hyggeligt og rart.

En plan for dagen kunne se således ud:

Tidlig morgen 06: Amning og sover lidt videre

Formiddag 9-9.30: Ammes igen og puttes til formiddagslur, forsøge at holde fast i selv at falde i søvn, da dette virker hos jer lige nu

Frokost 11.30: Grød af ris, majs, hirse, evt. med lidt frugtmos på af kogt æble, pære eller lignende. Vand af kop. Ikke for stor portion 1/2-3/4 dl er fint, indtil maven viser at den kan kapere det.

Ammes og puttes til middagslur ca 12.30-13, det er fint at du gør det til en rutine at køre en tur her. Gerne med fast måde at putte på, sut, sutteklud, faste kærtegn og så er barnevognen også en del af putteritualet.

Eftermiddag 15.30-16: Ammes og her kan du overveje om du skal lægge dig på jeres seng for at få ham til at sove på en rolig og afslappet måde. Den sene eftermiddagslur er ofte kun en powernap på 30 minutter

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Aften 17.30-18: Grød af ris, majs, hirse og boghvede. Evt. med lidt frugtmos på for at variere. Igen ikke for stor portion, forsøge med 1/2-3/4 dl og giv vand af kop.

Ammes og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes igen inden du selv går i seng i håb om at du på sigt, så kan få ham fyldt så godt op at I kan få en sammenhængende nattesøvn begge to. De fleste børn er dog 6 måneder gamle inden de ernæringsmæssigt ikke længere har behov for mælk om natten, altså i tidsrummet 24-06.

Nat 24-06: Evt. amning x 1

Som du kan se har jeg her lavet planen med 2 x skemad dagligt. Dette har jeg gjort fordi du skriver at din dreng er glad for skemaden om aftenen og snilt kan spise 3/4 dl. Det kan ofte være en fordel at dele portionen i to, da alt for meget mad, kan betyde uro i tarmene, som skal arbejde på højtryk for at nedbryde det. Samtidig er det ofte en fordel at fordele maden ud over dagen og ikke 'proppe' barnet for meget til natten. Det er en jævn mæthed dagen igennem som får barnet til at sove bedst muligt.

Jeg synes derfor du skal forsøge med 1/2-3/4 dl grød 2 x dagligt i stedet for 3/4-1 dl. en gang dagligt og fortsat følge efter med amning og se om det vil have en effekt. Selvom han viser tegn på at kunne spise mere, så er det vigtigt at du ikke giver ham for meget af gangen. Da han ikke er ældre end han er, så er det vigtigt at tarmene får lov til at følge med og ud over skemaden skal han fortsat ammes.

Jeg håber at min plan hjælper dig lidt videre og at du nu, hvor du ved at det er en naturlig udviklingsfase din dreng går igennem, er lidt mindre frustreret. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!