Svar: Tosproget familie - hvordan påvirker det udviklingen?

9. august 2007

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Renata

Jeg synes det er en gave at vokse op med to sprog og sådan skal du se det. Det er rigtigt at børn som vokser op og skal forholde sig til to sprog, ofte vil tale lidt senere end andre børn, men de kan meget hurtigt bruge begge sprog og det er ikke normalt problematisk.

Da I bor i Danmark og din mand og jeres omgangskreds, vuggestue, børnehave osv. som din datter måske skal gå i taler dansk, så vil hun få rigtig meget af dette sprog. Når du taler med hende, så er det rigtig vigtigt at du bruger dit modersmål. Der er, når man taler sit modersmål, mange flere nuancer i sproget og man lægger følelser i ordene, stemmeføringen osv. på en helt anden måde.

Du skal derfor med ro i sjælen synge for hende, lave lege med hende, pludre med hende, snakke med hende på dit eget sprog - lære hende de ting, de sange, fagtelege osv. der er fra dit hjemland og din kultur.

Far skal gøre det samme, bare på dansk, da det er hans modersmål. Hvis du kender nogle af de danske sange og synes de er sjove, kan du naturligvis også synge disse og far kan gøre det samme på polsk. Men som udgangspunkt, så skal I bruge jeres modersmål, når I henvender jer til jeres datter.

Jeres datter kan sagtens lære at klappe kage både på dansk og på polsk og så kan hun jo noget de andre børn ikke kan:o)

Det er som sagt rigtigt at nogle børn taler lidt langsommere når de skal forholde sig til to forskellige sprog. Men et eller andet sted så handler det også om at det tager lidt længere tid for barnet at få et ordforråd som er alderssvarende dækkende på det enkelte sprog. Jeres datter vil ganske givet have et ordforråd som er alderssvarende, men hendes ordforråd vil bestå af ord ...

Annonce

... fra begge sprog, hvilket normalt er fuldstændig uden betydning, især hvis I begge taler de to sprog, så gør det jo ikke spor at hun blander sprogene sammen. I hvert fald forstår du jo begge sprog og vil således fint kunne forstå hvad hun siger, fordi hun blander sprogene.

Jeres datter vil altså tale ligeså meget som børn der kun taler et sprog og stille og roligt vil hun så lære at skille tingene ad. Du skal ikke rette på hende, men bare tale med hende helt naturligt, når du forstår hvad hun siger, også selvom hun altså i en periode vil blande sprogene sammen. Det handler om at give hende lyst til at tale.

I mange kommuner er der ansat tosprogskonsulenter. Du kan prøve at ringe til jeres kommune og høre om det er tilfældet der. Så kan du høre hvad tilbud de har.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til at kravle, så vil det være en rigtig god idé at du gynger hende. Måske har I mulighed for at købe en rigtig babygynge af den slags som man sidder i og gynger frem og tilbage. Ikke en hoppegynge. Du kan også bruge en stor gymnastikbold, som du kan lægge hende på og trille/vugge hende på. Det at gynge og blive vugget stimulerer balancen.

Det er også rigtig godt at give hende svingture i luften, så hun oplever at det kilder i maven. Det er altid godt at stimulere børns balance på den måde, at der skulle være en sammenhæng imellem at være to-sproget og så den motoriske udvikling tror jeg dog ikke at der er:o)

Jeres datter lyder til at være helt alderssvarende og i en fin trivsel og udvikling:o) Fortsæt du roligt med at stimulere hende som du allerede gør og jeg håber at du nu har fået lidt mere ro i sjælen og kan bruge lidt af mine råd videre.

Fortsat held og lykke med hende:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder