Brev:
Tosproget familie - hvordan påvirker det udviklingen?
9. august 2007
Alder:
8 mdr.
Tosproget familie - hvordan påvirker det udviklingen?
Kære Helen,
- din teori mht opkastningen holdt stik. Tak for det ;-)
Så har jeg brug for dit råd igen; denne gang drejer det sig om Victorias udvikling. Jeg kommer fra Polen og min mand er dansk - vi har hele tiden snakket om, at vi vil forsøge at gøre Victoria tosproget, men nu har jeg mine tvivl.....
Jeg taler polsk til hende og hendes far samt alle andre (pånær mine forældre) taler dansk til hende. Det har virket fint indtil videre, og man kan da også se, at hun reagerer på begge sprog. Jeg vil i denne forbindelse skrive, at jeg desværre ikke har været konsekvent med at tale polsk til hende; hvis vi er i mødregruppen eller blandt danskere har jeg tendens til at tale dansk og slår så først over til polsk når vi er alene.
Nu hvor man skal til at lære hende at vinke eller klappe kage eller at sige små ord kommer jeg i tvivl om, hvordan situationen skal takles: det er mig som går med hende herhjemme, så hvis jeg lærer hende at vinke og klappe kage på polsk, hvad så med de danske sange/lege osv.? Hvordan får man det hele til at passe sammen uden at forvirre hende eller sænke hendes udvikling??
Victoria har nemlig endnu ikke lært hverken at vinke, klappe kage eller kravle for den sags skyld, og min mand er derfor bekymret for, at i og med hun skal koncentrere sig om to sprog om det så er med til at forsinke hendes udvikling....
Jeg er bange for, at vi forvirrer hende mere end det gavner eller er det bare mig som gør det til et problem?
Hvis jeg skal ridse hendes udviklingstrin op ville det være således: hun sidder pænt og leger, og når hun rækker ud efter legetøj falder hun og kan ikke komme op igen - hun ligger på maven uden brok, men hvis hun skal have fat i noget som er uden for hendes rækkevidde triller hun efter det (hun hverken kryber eller kravler). Er der noget vi kan gøre for at stimulere hende til det - det kunne være rart hvis hun selv kunne komme rundt i huset!?
P.S. De andre babyer (ca. samme alder) i mødregruppen kan både kravle og klappe kage og så bliver man lidt frustreret når ens barn ikke kan....(jeg ved godt at man ikke må sammenligne, men det er svært at lade være...)
Jeg ser som altid frem til dine råd.
Venlig hilsen
Renata