Tosproget familie - hvordan påvirker det udviklingen?

9. august 2007

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Tosproget familie - hvordan påvirker det udviklingen?

Kære Helen,

- din teori mht opkastningen holdt stik. Tak for det ;-)

Så har jeg brug for dit råd igen; denne gang drejer det sig om Victorias udvikling. Jeg kommer fra Polen og min mand er dansk - vi har hele tiden snakket om, at vi vil forsøge at gøre Victoria tosproget, men nu har jeg mine tvivl.....

Jeg taler polsk til hende og hendes far samt alle andre (pånær mine forældre) taler dansk til hende. Det har virket fint indtil videre, og man kan da også se, at hun reagerer på begge sprog. Jeg vil i denne forbindelse skrive, at jeg desværre ikke har været konsekvent med at tale polsk til hende; hvis vi er i mødregruppen eller blandt danskere har jeg tendens til at tale dansk og slår så først over til polsk når vi er alene.

Nu hvor man skal til at lære hende at vinke eller klappe kage eller at sige små ord kommer jeg i tvivl om, hvordan situationen skal takles: det er mig som går med hende herhjemme, så hvis jeg lærer hende at vinke og klappe kage på polsk, hvad så med de danske sange/lege osv.? Hvordan får man det hele til at passe sammen uden at forvirre hende eller sænke ...

Annonce

... hendes udvikling??

Victoria har nemlig endnu ikke lært hverken at vinke, klappe kage eller kravle for den sags skyld, og min mand er derfor bekymret for, at i og med hun skal koncentrere sig om to sprog om det så er med til at forsinke hendes udvikling....

Jeg er bange for, at vi forvirrer hende mere end det gavner eller er det bare mig som gør det til et problem?

Hvis jeg skal ridse hendes udviklingstrin op ville det være således: hun sidder pænt og leger, og når hun rækker ud efter legetøj falder hun og kan ikke komme op igen - hun ligger på maven uden brok, men hvis hun skal have fat i noget som er uden for hendes rækkevidde triller hun efter det (hun hverken kryber eller kravler). Er der noget vi kan gøre for at stimulere hende til det - det kunne være rart hvis hun selv kunne komme rundt i huset!?

P.S. De andre babyer (ca. samme alder) i mødregruppen kan både kravle og klappe kage og så bliver man lidt frustreret når ens barn ikke kan....(jeg ved godt at man ikke må sammenligne, men det er svært at lade være...)

Jeg ser som altid frem til dine råd.

Venlig hilsen
Renata

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin