Svar: Høj stol og rigtig mad
31. maj 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Heidi
De fleste børn vil kunne sidde i høj stol omkring 6 mdr´s alderen. I den alder vil de fleste børn kunne trille omkring, og når de ligger på maven vil de have styrke til at komme op i strakt arm, de vil kunne trække sig halvvejs op i armene med støtte, kunne få fat i egne tæer osv. Altså være motorisk godt med og dermed også have en vis styrke i ryggen.
Du kan ikke forvente at et barn på 6 ½ mdr vil kunne sidde frit og kunne holde balancen, men prøv at se på din dreng, når han sidder. Falder han sammen i ryggen eller er han i stand til at sidde forholdsvis rank, selvom det er kortvarigt? Bevæger han sig omkring som ovenfor beskrevet, så er han sandsynligvis stærk nok til at kunne sidde i den høje stol.
Han vil måske kunne sidde i 10 minutter og så vil du se at han falder fremover eller måske til siden og så er han træt i ryggen og har brug for at komme ned at ligge på gulvet igen.
Du må meget gerne give ham f.eks. skorper af brød som han kan sidde med. Du kan købe skorper/tvebakker eller lignende, men han må også gerne få f.eks. en franskbrødsskorpe, hvis I en dag spiser et stykke dejligt brød og han gerne vil smage.
Et stykke agurk, gulerod eller lignende må han også meget gerne sidde med. Hvis han har tænder skal du være opmærksom på hvad du giver ham og om han kan bide stykker af. Du skal naturligvis altid have ham under opsyn, når du giver ham noget.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske