Svar: Reagere på sit navn
8. oktober 2023
Alder:
7 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar, og at det har givet dig lidt ro med på vejen.
De fleste børn begynder at reagere på deres navn, når de er mellem 6-12 måneder gamle, og det er derfor helt normalt, at I ikke oplever, at jeres dreng reagerer på sit navn endnu. Lige nu vil han, præcist som du skriver, reagere på jeres stemmer:)
Han lærer sit navn at kende ved, at I bruger hans navn, når I taler til ham, og når I taler om ham. Det kan være i forbindelse med, at han leg, spisning, bad, bleskift og andre aktiviteter. Når han hører sit navn gentaget i disse rutinemæssige aktiviteter, så vil han stille og roligt begynde at associere sit navn med sin egen identitet.
Det betyder ikke, at du skal begynde at sige "er Christian sulten?", eller "skal Christian have en ren ble?" eller lignende. Du må naturligt meget gerne kommunikere med "du" i sådanne situationer, så jeres kommunikation er så naturlig som muligt. Men du kan f.eks. sige "godmorgen, Christian, har du sovet godt", når du tager ham op om morgenen. Eller du kan spørge far "har du set Christians sut" og til din dreng sige "mor skal lige finde din sut, ikk'", så han hører sig omtalt som Christian, og også hører dig kombinere dette med dig/din.
Jeg ved, at jeres dreng allerede kravler, og det vil være super godt at udnytte dette til at bruge hans navn. Du må meget gerne kalde på ham og sige f.eks. "kommer du, Christian, kom skat", eller "hej Christian, kan du kravle hen til mor, kom Christian, kom hen til mor" eller lignende. Igen bruge hans navn i naturlig sammenhæng. Det er vigtigt, at I ikke "går rundt og kalder konstant", men kun kalder, når det har betydning.
Det er på samme måde vigtigt, at du reagerer positivt med smil, øjenkontakt og glæde, når du bruger hans navn, så han forbinder sit navn med noget positivt og rart. Det er f.eks. vigtigt, at du ikke pludselig råber "Christian!" eller lignende, så han bliver forskrækket og forbinder sit navn med noget, der ikke er rart. Det vil naturligt ikke give ham lyst til at reagere, når du så senere bruger navnet igen.
Når han bliver ældre (mere end 1 år gammel), så vil han naturligt også kunne begynde at pege på forskellige familiemedlemmer. Så når I spørger ham, hvor er far, mor, bedsteforældre, hunden osv. henne, så kan han pege på de forskellige - og til den tid vil han så også pege på sig selv, når du spørger "hvor er Christian?".
Børn er naturligt forskellige og udvikler sig i forskelligt tempo, og det er vigtigt at gentage hans navn regelmæssigt, så I giver ham mulighed for at lære det. På samme måde, er det vigtigt, at I også kalder jer selv for "mor" og "far", hvis I gerne vil lære ham dette. Det tager tid at lære, og han er stadig ikke ret gammel, så han skal nok lære det, det kommer stille og roligt i løbet af det næste halve år :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske