Svar: Bøvl med bleskift

2. juni 2021

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Kære Lea

Tak for dit brev og dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar :)

1-3 års alderen kaldes ofte for selvstændighedsalderen, og der er ingen tvivl om, at det er den spirende selvstændighed og egen vilje, som I mærker hos jeres dreng nu. Nogen kalder det "jeg kan og vil selv" alderen :)

Det er super fint, at I nogle gange skifter ham stående - det, at han oplever, at han ikke altid behøver ligge på puslebordet, kan godt være med til at gøre, at han andre gange vil acceptere at være der. Samtidig er det en rigtig god idé ikke at gøre alt til en kamp, men nogle gange finde et kompromis, som kan fungere.

Han behøver ikke blive vasket forneden, hver gang han får skiftet ble. Har han kun lavet en tissetår, så er det fint bare at skifte bleen. Og vælger I buksebleer en gang imellem, så kan bleen trækkes op og ned, og han kan let skiftes stående. Det er helt okay.

Derudover vil det være rigtig godt, hvis I kan inddrage ham. Hans protester mod bleen og skiftningen af ble kommer, fordi han netop har brug for at føle sig medinddraget. Han er snart 1.5 år gammel og kan måske selv kravle op på sit puslebord - hvis du køber en trappestol og støtter ham i det? Det afhænger naturligt af, hvilken type puslebord I har, og hvor stabilt det er.

At ...

Annonce

... inddrage ham er også at bede ham om selv at finde den nye rene ble, ligesom han kan være med til at løfte numsen, når han ligger på bordet og skal have blev på. Hjælp ham med at sætte fødderne i bordpladen og sig "løft numsen, skat" og lad ham så løfte sig op, så du kan lægge bleen under ham.

Lad ham også gerne få en vaskeklud i hånden, så han prøver at vaske sig selv lidt foran, ligesom han gerne må få lidt creme på fingrene og prøve selv at smøre dette ud, når du har vasket ham.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til tøj, så er det vigtigt også her at lade ham selv deltage. Han kan måske selv tage blusen og bukserne ud af skuffen, og du kan prøve at lægge hans bukser på gulvet sådan, at han kan sætte sig på numsen og prøve at tage et ben i af gangen. Du kan med fordel også sætte ord på hans kropsdele, når han skal have tøj på - over hovedet, så den ene arm, så den anden arm, så ned over maven osv. og på den måde både give ham et øget ordforråd, en øget kropsfornemmelse og samtidig også en fornemmelse for, at han selv deltager, for han tager selv sin arm og putter den i ærmet, og han viser dig, hvor maven er osv. På den måde bliver han også inddraget i påklædningen, og det hele vil gå lidt lettere :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.