Svar: Meget mor-glad

1. marts 2018

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Maria

Tak for dit brev :)

Det er altid rigtig svært at opleve, at ens barn ikke rigtigt trives. Det er svært, når hun har tårer i øjnene, når du afleverer hende om morgenen hos dagplejer, og det gør naturligt ondt i dit mor-hjerte, når hun med ord samtidig giver udtryk for, at hun ikke vil være der, men vil være hjemme hos dig... Der er jo ikke noget, vi hellere vil, end at vores børn har det godt. Når de ikke har det godt, så har vi det heller ikke godt.

Det er vigtigt, at du lytter til din datter og de følelser, tanker og behov, som hun giver udtryk for. Og du skal sikre dig, at hun faktisk er et godt sted, trives i og er glad for sin dagpleje og nyder dagene der... Det er vigtigt, at du sikrer dig, at der ikke foregår noget, som gør at hun mistrives... måske er der startet nye børn, måske er dagplejer stresset og skælder ud, måske er det noget tredje ... Du skal naturligvis medtænke, om der sker nogle ændringer i dagplejen netop nu, som gør det sværere for hende at være der...

Hvornår skal hun i børnehave - ligger der et skift i nærmeste fremtid eller? Hun er knap 3 år og mange steder skifter børn til børnehave omkring denne alder, og måske er hun ved at være parat til et skift.... har brug for at blive mødt med nye øjne, være sammen med nye voksne og nye børn, hvilket jo kan være reelt nok.

Når dette er sagt, så er der dog nok ingen tvivl om, at hun også mærker at lillebror er på vej. I stiller lidt flere krav til hende - hun skal kunne flere og flere ting selv, f.eks. tage sko på, tøj på, gå selv og ikke længere bæres. Måske er I igang med at træne renlighed, måske slippe sutten, lære hende at sove selv osv. osv. En masse krav, som er udløst af at der er en lille ny baby på vej... Og nogle gange har du måske tendens til at skubbe hende lidt fra dig, netop fordi du vil have, at hun skal selv - og det kan faktisk godt forstærke hendes behov for dig. Det samme kan, hvis hun mærker, at far forsøger at tage mere og mere over - fordi I måske tænker, at når den lille ny kommer, så er det vigtigt, at far kan hjælpe jeres datter mere, og hvis hun oplever dette som at du ikke rigtigt vil hende, så kan det også forstærke hendes behov for dig...

Måden I forældre håndterer hendes morglæde spiller også ind - om du eller far f.eks. bliver irriteret på hende, om far insisterer på, at han kan lige så godt som mor, om det er noget i drøfter, diskuterer osv. og som dermed skaber mindre god stemning - det kan altså sammen være med til at forstærke hendes behov for mor. Det er vigtigt, at I bakker hinanden op, og det er vigtigt, at far feks. ikke føler sig afvist, hvis hun kræver sin mor, for jeres datter er naturligt også igang med at finde ud af, hvad det hun gør, gør ved andre. Og hvis far bliver ked af det, trækker sig og synligt viser, at det påvirker ham, når hun afviser ham, så kan det faktisk nogle gange gøre, at hun vil afvise ham mere... ikke for at være ond, men fordi det er en reaktion, som naturligt er spændende for hende at undersøge.

Det samme sker, hvis hun mærker, at du bliver ked af det, når du afleverer hende. Det er vigtigt, at du forsøger at aflevere hende med en oplevelse af, at det bliver super dejligt, sjovt osv. at være i dagplejen, samtidig med at du naturligvis skal betrygge hende i, at du kommer igen. Du kan med fordel forklare, hvornår du kommer - efter hvad der sker i løbet af dagen. Det kan f.eks. være at sige "jeg henter dig, når du har spist frugt" eller lignende, så hun ved, hvornår det er.

Og du må også meget gerne bekræfte, at du også savner ...

Annonce

... hende, når I ikke er sammen. Det er vigtigt, at du ikke negligerer hendes følelser, men anerkender, at det er helt okay at savne og f.eks. sige "Jeg har også savnet dig", ligesom du også kan give hende forslag til, hvordan hun evt. kan komme videre "når jeg savner dig, så tænker jeg på, at vi snart ses igen" eller "jeg savnede også dig, men så skyndte jeg mig, så jeg kunne give dig et stort knus" eller lignende... Det er vigtigt, at hun føler at du lytter til hende, forstår at savnet gør ondt og at du kender til at savne - samtidig med at du naturligvis skal betrygge hende i, at alt er okay :)

Jeg tænker også, at jeres datter måske kunne have glæde af en lille magisk sten. I skal finde en blød og dejlig sten, som er en "magisk sten". Når du og din datter er adskilt i løbet af dagen, og hun bliver ked af det og savner dig, så kan hun mærke på stenen i lommen - og via den magiske sten vil du så kunne mærke, at hun tænker på dig...:) Det kan være en sten i finder på stranden, det kan også være en sten, som i køber i en stenbutik - altså en butik der sælger f.eks. sten og krystaller. Det behøver faktisk heller ikke være en sten, det kan også være en stor plastik diamant eller noget andet - et eller andet, som hun kan have i lommen, og som hun kan røre ved, når hun tænker på dig - det kan nogle gange hjælpe.

Nogle børn har også glæde af et lille fotoalbum, som indeholder billeder af dem selv, mor, far, hunden, huset osv. nogle af de hjemlige ting og det de forbinder med tryghed. Det kan være rart at finde fotoalbummet frem og hun kan tale med dagplejer om billederne og blive bekræftet i, at du jo kommer igen, du er på arbejde, men henter hende senere, og du er ikke forsvundet :)

Det kan også være, at hun har hørt jer forældre tale om, hvad der skal ske når lillebror kommer om ganske få uger. Måske har hun hørt jer tale om, at du skal på sygehuset og måske er hun bange for, at hun ikke skal med eller går glip af noget. Med den alder hun har, så hører hun naturligt mere og mere af det I voksne taler om, men det er begrænset, hvor meget hun egentlig forstår. Og det kan godt gøre hende urolig, at hun faktisk ikke helt ved, hvad det betyder at lillebror kommer. Er hun hjemme og sammen med dig, så føler hun måske, at hun har mere styr på det...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det kan også være, at hun oplever, at du har smerter, ligger mere på sofaen, virker mere besværet osv. og hvis hun er bekymret for dig, så kan det også forstærke hendes behov for at være sammen med dig - for at holde øje med, hvordan du har det. Selvom hun ikke er ældre end hun er, så kan hun sagtens have en masse tanker, som hun naturligt ikke kan sætte ret mange ord på - men f.eks. forsøger at forklare ved at sige "jeg vil hjem til mor" eller som hun viser i sine handlinger, - bliver ked af det, klynger sig til dig, vil have dig til at gøre bestemte ting...

Det kan være svært at få hende til at sætte flere ord på, hvad det er der gør, at hun lige nu er ked af at komme i dagpleje, helst vil have mor for sig selv og søger dig ekstra meget. Men du kan naturligvis godt forsøge... Ellers tænker jeg, at det er et spørgsmål om, at du igen og igen forsøger at vise hende, at du er der for hende. At du ikke forsvinder fra hende - heller ikke selvom der kommer en lillebror og at hun på sigt skal dele dig med ham. Lad hende mærke, at du er der og giv hende masser af fysisk kontakt og nærhed i hverdagen :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Rigtig god weekend - og held og lykke med den forestående fødsel... :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika