Brev:
Vænne fra amning - væske i ørerne
1. marts 2018
Alder:
11 mdr.
Vænne fra amning - væske i ørerne
Hej Helen.
Vores datter fylder snart 1 år og vi planlagt at vi vil vænne hende fra amningen i påskeferien. Dette fordi at så er hun over 1 år og derfor ikke længere har brug for mælken, og fordi at vi der har nogle fridage.
MEN - hun har døjet med mellemørebetændelse et godt stykke tid og lige nu døjer hun med væske i øret. Vi har været ved ørelæge flere gange og han håber på at væsken forsvinder af sig selv - ellers er løsningen dræn, men han vil gerne vente og se om det går væk af sig selv.
Vi kan dog mærke at hun har ubehag om natten og søger brystet en del (hun bruger ikke sut)- ørelægen forklarer dette med at det letter trykket i øret. Så lige for tiden sover jeg med hende fra ca. kl.20-04, hvor hun er meget urolig og kommer til bryst 3-6 gange i løbet af natten. Omkring kl.04 kan jeg ikke længere få hende til at falde til ro med brystet, så der går faderen op med hende på sofaen og så sover hun på hans brystkasse der mens han sidder op - tænker dette letter trykket i ørene for hende.
Det er selvfølgelig ikke optimalt, men det er sådan det fungerer lige nu og vi har svært ved at ændre dette når hun har ondt.
Så er det en dum idé at stoppe amningen i påsken, hvis hun stadig bøvler med ørerne der?
Vi har en mistanke om at hun ofte har døjet med ørene, da hun aldrig har sovet godt (hverken om dagen eller om natten), men hvor vi har slået det hen med udviklingstrin, ondt i maven e.l. Faderen og hans familie har ogå døjet meget med ørerne, så det ligger nok desværre i familien.
Hvad er din holding til dræn? Jeg kan godt forstå at det skal gøres som en sidste løsning - men tænk hvis det gjorde at hun (og dermed også vi) vil kunne sove bedre. Det ville være skønt ;-)