Svar: Bleskift, hvordan gør vi det til en hyggestund?
28. januar 2017
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som om, at jeres dreng er motorisk meget aktiv og også meget stærk. Han lyder til at have protesteret meget fysisk, hver gang han har skulle skiftes, og det er super godt, at du derfor er gået over til buksebleer. Dem må du fortsat gerne bruge :)
Jeg synes, du skal overveje at introducere puslepladsen for ham igen. Hvis han skal i dagpleje eller vuggestue, vil det være godt at han er vant til at blive skiftet på et puslebord :) Men du bør dog variere imellem, at han nogle gange får lov til at stå op på gulvet, få skiftet sin ble stående - og når han skal vaskes grundigt, så lægger du ham ned. Hvis han oplever, at han kan stå op, når han f.eks har en tisseble, så vil han måske acceptere at ligge ned, når han har afføring, og du kan bedre komme til at vaske ham, smøre ham med lidt creme osv.
Det vil være rigtig godt, hvis du kan inddrage ham, når han ligger på puslepuden. Det betyder, at du f.eks. kan lære ham selv at løfte numsen. Når han ligger på ryggen, så kan du hjælpe ham med at holde fødderne i bordpladen, så benene er bukket, og når du siger "løft numsen, luft numsen skat", så kan han løfte numsen, og du kan lægge et håndklæde eller en almindelig ble ind under ham. Du kan også inddrage ham ved at give ham lidt creme på fingrene og lade ham selv prøve at smøre sig, ligesom han kan holde en cremetube eller lignende i hånden, imens du vasker.
Kontakten mellem jer kan være rigtig god, når han ligger på puslepuden. Prøv at udnytte dette til at snakke, pludre, grine med ham. Lav pustelege på hans mave, så det kilder. Lad dine fingre løbe fra panden, ned over øjnene, næsen, læberne, hagen, brystkassen, maven osv. ned til tæerne - som en lille mus der kilder ham. Leg bortetit leg, hvor han ligger og får en stofble over hovedet, som du så trækker væk og sige bøh! Osv. På den måde kan du gøre det sjovt at ligge på puslepuden igen.
I barnevognen behøver han ikke blive lagt ned med det samme, men må meget gerne starte med at sidde op, når I skal trille en tur. lad ham sidde og se sig omkring, mærke vinden i ansigtet, se på ting I kører forbi. Snak med ham om, hvad I møder "se en hund, vov-vov siger den", "der er en bus - bbrr bbrr siger bussen" osv. Så det er spændende og okay at være i sin vogn og så der ikke er noget pres om, at han skal sove. Og når han så tydeligt er træt og ved at falde i søvn, så kan du lægge ham ned og lade ham sove videre imens I så triller hjem :)
Giv ham også gerne lidt frisk blød frugt, en babyfeeder eller lignende, som han kan sidde og sutte på, gumle på, når I triller af sted. Det at få lidt at sutte på, kan godt optage ham lidt, så han glemmer sin protest imod barnevognen, og synes det er okay at være i den.
Og det samme kan du også forsøge i autostolen - prøv også med en babyfeeder her, som måske kan aflede ham lidt og gøre det okay at sidde der. Vær også opmærksom på, om han måske er ved at være så stor, at han har behov for en større autostol. Hvis han er ved at være for stor til den han har, så oplever han måske at selerne strammer og at den ikke er så rar at være i... Med en autostol, er der dog desværre ikke så meget at diskutere - den skal han være i, og han skal have seler på, selvom han synes det er irriterende. Det er ikke noget alternativ her :)
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre og glæder mig til at følge jeres lille familie:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske