Svar: Bleskift, hvordan gør vi det til en hyggestund?

28. januar 2017

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev og velkommen til :)

Det lyder som om, at jeres dreng er motorisk meget aktiv og også meget stærk. Han lyder til at have protesteret meget fysisk, hver gang han har skulle skiftes, og det er super godt, at du derfor er gået over til buksebleer. Dem må du fortsat gerne bruge :)

Jeg synes, du skal overveje at introducere puslepladsen for ham igen. Hvis han skal i dagpleje eller vuggestue, vil det være godt at han er vant til at blive skiftet på et puslebord :) Men du bør dog variere imellem, at han nogle gange får lov til at stå op på gulvet, få skiftet sin ble stående - og når han skal vaskes grundigt, så lægger du ham ned. Hvis han oplever, at han kan stå op, når han f.eks har en tisseble, så vil han måske acceptere at ligge ned, når han har afføring, og du kan bedre komme til at vaske ham, smøre ham med lidt creme osv.

Det vil være rigtig godt, hvis du kan inddrage ham, når han ligger på puslepuden. Det betyder, at du f.eks. kan lære ham selv at løfte numsen. Når han ligger på ryggen, så kan du hjælpe ham med at holde fødderne i bordpladen, så benene er bukket, og når du siger "løft numsen, luft numsen skat", så kan han løfte numsen, og du kan lægge et håndklæde eller en almindelig ble ind under ham. Du kan også inddrage ham ved at give ham lidt creme på fingrene og lade ham selv prøve at smøre sig, ligesom han kan holde en cremetube eller lignende i hånden, imens du vasker.

Kontakten mellem jer kan være rigtig god, når han ligger på puslepuden. Prøv at udnytte dette til at snakke, pludre, grine med ham. Lav pustelege på hans mave, så det kilder. Lad dine fingre løbe fra panden, ned over øjnene, næsen, læberne, hagen, brystkassen, maven ...

Annonce

... osv. ned til tæerne - som en lille mus der kilder ham. Leg bortetit leg, hvor han ligger og får en stofble over hovedet, som du så trækker væk og sige bøh! Osv. På den måde kan du gøre det sjovt at ligge på puslepuden igen.

I barnevognen behøver han ikke blive lagt ned med det samme, men må meget gerne starte med at sidde op, når I skal trille en tur. lad ham sidde og se sig omkring, mærke vinden i ansigtet, se på ting I kører forbi. Snak med ham om, hvad I møder "se en hund, vov-vov siger den", "der er en bus - bbrr bbrr siger bussen" osv. Så det er spændende og okay at være i sin vogn og så der ikke er noget pres om, at han skal sove. Og når han så tydeligt er træt og ved at falde i søvn, så kan du lægge ham ned og lade ham sove videre imens I så triller hjem :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Giv ham også gerne lidt frisk blød frugt, en babyfeeder eller lignende, som han kan sidde og sutte på, gumle på, når I triller af sted. Det at få lidt at sutte på, kan godt optage ham lidt, så han glemmer sin protest imod barnevognen, og synes det er okay at være i den.

Og det samme kan du også forsøge i autostolen - prøv også med en babyfeeder her, som måske kan aflede ham lidt og gøre det okay at sidde der. Vær også opmærksom på, om han måske er ved at være så stor, at han har behov for en større autostol. Hvis han er ved at være for stor til den han har, så oplever han måske at selerne strammer og at den ikke er så rar at være i... Med en autostol, er der dog desværre ikke så meget at diskutere - den skal han være i, og han skal have seler på, selvom han synes det er irriterende. Det er ikke noget alternativ her :)

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre og glæder mig til at følge jeres lille familie:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor