Svar: Hvor meget forstår man om tid, når man er 2,5 år

20. januar 2017

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære C

Tak for dit brev og dejligt at høre, at du kunne bruge noget af mit sidste svar :)

Hvor meget børn helt præcist kan huske, og hvornår de helt præcist forstår f.eks. tidsangivelser, er svært at svare på, men jeg vil gerne dele lidt tanker med dig.

Tidligere mente man, at små børn ikke havde nogen større hukommelse, og at deres hjerne og nervesystem var umodent. I dag ved man at små børn godt kan huske, og at de fra fødslen allerede har en aktiv hukommelse. Der er dog tale om en mere sansemæssig hukommelse.

Spædbørns hukommelse fungerer usikkert og deres langtidshukommelse er ikke god. Først i 6-10 mdr´s alderen begynder barnets hjerne at modnes, så meget at barnet kan huske over længere tid. Men det er først i skolealderen, når barnet går mellem 1-3 klasse, altså når barnet er mellem 7-9 år gammel, at man kan tale om en hukommelse, der fungerer som hos os voksne...

For børn under 2 år bygges verden ofte op omkring rutiner. Barnet genkender ting, steder, måden vi gør ting på osv. og fornemmer dagen og tiden ud fra dette. Det betyder, at jeres dreng f.eks. kender rytmen omkring at stå op, skulle i vuggestue, blive hentet igen, være hjemme osv. Ligesom han kender rutinerne i vuggestuen - lege, spise, sove til middag, få frugt osv.

Nu er han 2.5 år og rutinerne ligger for ham ret fast. Når han spørger jer "skal jeg i vuggestue eller være hjemme?", så ved han derfor, hvad det betyder, hvad der skal ske alt efter om det er det ene eller det andet I svarer. Det hjælper ham til at få overblikket over dagen.

I 3-5 års alderen hjælpes han mere og mere på vej af sproget. Han kan spørge, når han bliver i tvivl, ligesom han også kan begynde at forstå en forklaring. I kan f.eks. sige "jeg henter dig igen, når du har spist frugt". Han begynder også at kunne forholde sig lidt mere til tingene dag for dag, begynder så småt i denne alder at få lidt fornemmelse for f.eks. tal, så I kan begynde at sige "jeg henter dig, når du har sovet hos farmor og farfar en gang". Han ved, hvad "1 gang" betyder - i modsætning til flere ...

Annonce

... nætter.

Det kan være en god idé at vise ham med fingrene "1" og bruge dette i hverdagen, så han f.eks. også hører og ser "du må tage 1 småkage mere" eller lignende. For at han netop begynder at forstå "1" i modsætning til hele hånden "5"...

Det vil sige, at fra ca. 3 års alderen vil der være lidt mere fornemmelse for tid og en begyndende forståelse for i dag, i morgen, i aften, i eftermiddag... Men det er i den alder stadig naturligt svært at forholde sig helt konkret til tid. Et 3 årig barn vil naturligt have svært ved at forstå "vi skal spise om 20 minutter" eller "du skal først have dragten på til fastelavn"... :)

Nogle gange kan det også være godt at sætte nogle eksempler på tid, som barnet kender fra sin hverdag. Hvis barnet f.eks. spørger, hvornår noget er eller hvor lang tid der er til, så kan I f.eks. svare: "Der er 15 minutter til, det er den tid, det tager at køre i børnehave." Så tiden på den måde bliver mere konkret for barnet.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det kan også være godt at lave piktogrammer, altså tegninger eller billeder af ting, som måske skal ske før det, I venter på. Det kan være tegninger af at stå op, spise mad, lege udenfor, køre i bil - og endelig er I fremme til mormors fødselsdag. Eller man kan lave en nedtællingsliste, hvor man f.eks. klipper en dag af ad gangen og tæller ned til den dag, hvor man skal holde fødselsdag, overnatte hos bedsteforældre eller måske ud at flyve eller andet, som I glæder jer til og tæller ned til. Det er naturligt svært for børn at overskue de næste 14 dage, og her kan det være rigtig godt med lidt kreativ tænkning, hvor man tegner og inddrager barnet i nedtællingen.

I forhold til jeres drengs alder, så synes jeg godt, at I kan forklare ham, at han skal sove hos farmor og farfar og nævne det et par dage før det sker - og så om morgenen igen huske ham på, at det er i dag, at det er i aften... Så han bliver forberedt lidt, selvom han naturligt har svært ved helt at forstå tidsperspektivet :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt