Svar: Hvor meget forstår man om tid, når man er 2,5 år
20. januar 2017
Alder:
3 år, 1 mdr.
Kære C
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du kunne bruge noget af mit sidste svar :)
Hvor meget børn helt præcist kan huske, og hvornår de helt præcist forstår f.eks. tidsangivelser, er svært at svare på, men jeg vil gerne dele lidt tanker med dig.
Tidligere mente man, at små børn ikke havde nogen større hukommelse, og at deres hjerne og nervesystem var umodent. I dag ved man at små børn godt kan huske, og at de fra fødslen allerede har en aktiv hukommelse. Der er dog tale om en mere sansemæssig hukommelse.
Spædbørns hukommelse fungerer usikkert og deres langtidshukommelse er ikke god. Først i 6-10 mdr´s alderen begynder barnets hjerne at modnes, så meget at barnet kan huske over længere tid. Men det er først i skolealderen, når barnet går mellem 1-3 klasse, altså når barnet er mellem 7-9 år gammel, at man kan tale om en hukommelse, der fungerer som hos os voksne...
For børn under 2 år bygges verden ofte op omkring rutiner. Barnet genkender ting, steder, måden vi gør ting på osv. og fornemmer dagen og tiden ud fra dette. Det betyder, at jeres dreng f.eks. kender rytmen omkring at stå op, skulle i vuggestue, blive hentet igen, være hjemme osv. Ligesom han kender rutinerne i vuggestuen - lege, spise, sove til middag, få frugt osv.
Nu er han 2.5 år og rutinerne ligger for ham ret fast. Når han spørger jer "skal jeg i vuggestue eller være hjemme?", så ved han derfor, hvad det betyder, hvad der skal ske alt efter om det er det ene eller det andet I svarer. Det hjælper ham til at få overblikket over dagen.
I 3-5 års alderen hjælpes han mere og mere på vej af sproget. Han kan spørge, når han bliver i tvivl, ligesom han også kan begynde at forstå en forklaring. I kan f.eks. sige "jeg henter dig igen, når du har spist frugt". Han begynder også at kunne forholde sig lidt mere til tingene dag for dag, begynder så småt i denne alder at få lidt fornemmelse for f.eks. tal, så I kan begynde at sige "jeg henter dig, når du har sovet hos farmor og farfar en gang". Han ved, hvad "1 gang" betyder - i modsætning til flere nætter.
Det kan være en god idé at vise ham med fingrene "1" og bruge dette i hverdagen, så han f.eks. også hører og ser "du må tage 1 småkage mere" eller lignende. For at han netop begynder at forstå "1" i modsætning til hele hånden "5"...
Det vil sige, at fra ca. 3 års alderen vil der være lidt mere fornemmelse for tid og en begyndende forståelse for i dag, i morgen, i aften, i eftermiddag... Men det er i den alder stadig naturligt svært at forholde sig helt konkret til tid. Et 3 årig barn vil naturligt have svært ved at forstå "vi skal spise om 20 minutter" eller "du skal først have dragten på til fastelavn"... :)
Nogle gange kan det også være godt at sætte nogle eksempler på tid, som barnet kender fra sin hverdag. Hvis barnet f.eks. spørger, hvornår noget er eller hvor lang tid der er til, så kan I f.eks. svare: "Der er 15 minutter til, det er den tid, det tager at køre i børnehave." Så tiden på den måde bliver mere konkret for barnet.
Det kan også være godt at lave piktogrammer, altså tegninger eller billeder af ting, som måske skal ske før det, I venter på. Det kan være tegninger af at stå op, spise mad, lege udenfor, køre i bil - og endelig er I fremme til mormors fødselsdag. Eller man kan lave en nedtællingsliste, hvor man f.eks. klipper en dag af ad gangen og tæller ned til den dag, hvor man skal holde fødselsdag, overnatte hos bedsteforældre eller måske ud at flyve eller andet, som I glæder jer til og tæller ned til. Det er naturligt svært for børn at overskue de næste 14 dage, og her kan det være rigtig godt med lidt kreativ tænkning, hvor man tegner og inddrager barnet i nedtællingen.
I forhold til jeres drengs alder, så synes jeg godt, at I kan forklare ham, at han skal sove hos farmor og farfar og nævne det et par dage før det sker - og så om morgenen igen huske ham på, at det er i dag, at det er i aften... Så han bliver forberedt lidt, selvom han naturligt har svært ved helt at forstå tidsperspektivet :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske