Brev:
Hvor meget forstår man om tid, når man er 2,5 år
20. januar 2017
Alder:
3 år, 1 mdr.
Hvor meget forstår man om tid, når man er 2,5 år
Kære Helen
Tusind tak for dit svar på mit brev om forebyggelse af astmatisk bronkitis. Jeg kan se, at der er nogle flere ting i hverdagen, som vi kan prøve at undgå. Vi fik i hvert fald testet forleden dag, at mados er rigtig skidt. Og så er tiden nok inde til at bede farmor skrue ned for parfumen;-)
Nu har jeg et andet spørgsmål. Begge børn skal for første gang sove ude i nat - hos farmor og farfar, som de kender godt og er rigtig glade for. De er derovre på kortere besøg faktisk hver weekend og har deres eget værelse, hvor de tit sover middagslur.
Jeg har tænkt lidt over, hvordan vi bedst forbereder den ældste på 2,5 år. Jeg ville nemlig gerne fortælle ham på forhånd, at han skal sove derovre, så han ikke bliver overrasket og ked af det, når vi kører. Men hvor meget forstår man om tid i den alder?
Jeg fortalte ham i morges, at han og lillesøster skulle over til farmor og farfar i aften og sove, og det reagerede han ikke rigtigt på. De gange, vi har sagt "nu skal vi over til farmor og farfar", så bliver han rigtig glad og spændt - men så er vi jo også taget afsted med det samme.
Forstår man "i aften" eller "senere i dag"? Eller er det bedre først at forklare, når vi er kommet derover, og vi skal til at køre?
Som regel spørger han om morgenen, om han skal i vuggestue i dag, eller om han skal være hjemme, så han har helt klart en fornemmelse af det her helt umiddelbare tidsperspektiv.
Jeg ser frem til at læse dit svar.
Mange hilsner C