Hvor meget forstår man om tid, når man er 2,5 år

20. januar 2017

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

Hvor meget forstår man om tid, når man er 2,5 år

Kære Helen

Tusind tak for dit svar på mit brev om forebyggelse af astmatisk bronkitis. Jeg kan se, at der er nogle flere ting i hverdagen, som vi kan prøve at undgå. Vi fik i hvert fald testet forleden dag, at mados er rigtig skidt. Og så er tiden nok inde til at bede farmor skrue ned for parfumen;-)

Nu har jeg et andet spørgsmål. Begge børn skal for første gang sove ude i nat - hos farmor og farfar, som de kender godt og er rigtig glade for. De er derovre på kortere besøg faktisk hver weekend og har deres eget værelse, hvor de tit sover middagslur.

Jeg har tænkt lidt over, hvordan vi bedst forbereder den ældste på 2,5 år. Jeg ville nemlig gerne fortælle ham på forhånd, at han skal sove derovre, så han ikke bliver overrasket ...

Annonce

... og ked af det, når vi kører. Men hvor meget forstår man om tid i den alder?

Jeg fortalte ham i morges, at han og lillesøster skulle over til farmor og farfar i aften og sove, og det reagerede han ikke rigtigt på. De gange, vi har sagt "nu skal vi over til farmor og farfar", så bliver han rigtig glad og spændt - men så er vi jo også taget afsted med det samme.

Forstår man "i aften" eller "senere i dag"? Eller er det bedre først at forklare, når vi er kommet derover, og vi skal til at køre?

Som regel spørger han om morgenen, om han skal i vuggestue i dag, eller om han skal være hjemme, så han har helt klart en fornemmelse af det her helt umiddelbare tidsperspektiv.

Jeg ser frem til at læse dit svar.

Mange hilsner C

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder