Svar: Hvornår kan børn spise og drikke selv?
10. januar 2017
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål :)
De fleste børn vil, når de er 6-7 måneder gamle, nyde at få brødskorper, blødere frugtbåde, agurk osv. i hånden og vil selv føre hånden til munden og sidde og gumle, gnaske, opbløde med spyt osv. Og på den måde vise tegn til at begynde at spise lidt selv.
Sammen med skemaden tilbydes barnet vand af kop og i takt med at barnet ser og fornemmer, at koppen føres til munden, vil barnet ofte også selv begynde at tage lidt ud efter koppen og prøve at følge lidt med.
Børn spejler sig i os, og i det de ser, at vi gør. Derfor vil børn naturligt ofte også begynde at interessere sig lidt for at spise med gaffel og ske - både fordi de ser, at vi gør det, men også fordi vi jo mader dem i begyndelsen, og de begynder naturligt ofte selv at række ud efter bestikket og prøve at deltage lidt selv. Det er vigtigt, at vi anerkender deres lyst til at prøve og ikke f.eks. holder deres hænder imens de spiser. Jo mere vi kan lade dem prøve selv, jo bedre bliver de stille og roligt til at spise selv :)
I 8-9 måneders alderen vil de fleste børn begynde at spise brødhapser, godt kogte pastaskruer, små bidder af en frikadelle eller lignende. I starten har de brug for, at vi hjælper dem, men stille og roligt begynder de at mestre det selv. I starten spiser barnet med tre fingre - pegefinger, langefinger og tommelfinger, men stille og roligt udvikles deres pincetgreb, så de i 9-10 måneders alderen begynder at kunne spise med tommel og pegefinger.
I 9-10 måneders alderen vil man ofte også med held kunne introducere en gaffel. I starten skal du komme maden på gaflen, og ofte vil din søn så tage maden af gaflen og putte den ind i munden. Men stille og roligt vil han lære at spise maden direkte fra gaflen, altså føre selve gaflen med mad til munden og kunne putte gaflen ind i munden.
Det vil generelt ofte være lettere at spise med en gaffel end med en ske. På gaflen bliver maden siddende, og det giver naturligt en følelse af succes, en oplevelse af rent faktisk at kunne spise og styre det selv :) Det er nemlig sådan at børn ofte, når de spiser, vil dreje i deres håndled, når maden føres til munden, og det betyder at når de spiser med ske, så kommer skeen til at vende på hovedet og maden ryger af, før den rammer munden. Derfor er de fleste børn omkring 16 måneder, før de rigtigt mestrer at spise med en ske, hvor de fleste godt kan finde ud af gaflen i 10 måneders alderen...
Når det er sagt, så er der jo meget store individuelle forskelle - også her er børn meget forskellige :) Jeg har mødt børn, der i en alder af 7 måneder mestrerede at spise flot med en gaffel, og jeg har mødt børn der i en alder af 10 måneder fint kunne spise rigtig af en ske - ligesom jeg har mødt børn på 12 måneder, som stadig syntes det med bestikket var en udfordring :)
Når børn begynder på skemaden og samtidig skal lære at drikke andet end mælk af bryst eller flaske, så er det ofte en god idé at give dem lidt vand af et lille glas, f.eks. et snapseglas. Det passer i størrelsen til barnets mund og hjælper dem med at fornemme den nye smag af vand osv. i små mængder af gangen :)
Stille og roligt vil det så være rigtig godt at udskifte snapseglasset med en babykop. Og jeg anbefaler en kop med to hanke og en tud, som kan tages af. Det vil sige en almindelig tudkop - ikke en drypfri kop.
Og i 9-12 måneders alderen vil de fleste børn begynde at gribe lidt fat i hanken på koppen, når der skal drikkes, og her er det så godt at opfordre barnet til at "bruge begge hænder", så barnet holder i begge hanke og føre begge hænder til munden. I starten er det en god idé med tuden på koppen, men i takt med at barnet finder ud af teknikken og kan føre hænderne mere og mere stabilt, så kan tuden tages af og barnet drikke mere og mere selvstændigt. Ved 1 års alderen kan de fleste børn holde en kop med begge hænder og tage 4-5 slurke vand uden problemer :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske