Svar: Udviklingsspring - 6 måneder

17. december 2016

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Der sker rigtig meget med jeres yngste datter nu. Hun udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt og når børn har disse spring, kaldes det ofte for tigerspring. Det spring der ligger omkring 6 måneders alderen kan vare alt fra 1-5 uger - de fleste oplever nok at det varer en månedstid :)

Jeres datter er godt i gang motorisk nu. Hun triller sandsynligvis både fra mave til ryg og fra ryg til mave, hun drejer om sig egen akse, og når hun ligger på sit legetæppe med legetøjet omkring sig, så oplever hun nu, at der er fysisk afstand til alle ting. Hun kan ikke lige få fat i det legetøj hun ser.

Afstand opleves nu også mere bevidst. Når du f.eks. sidder med hende, så studerer hun omgivelserne, oplever rummet, væggene, vinduerne osv. mere bevidst. Hun oplever når nogen kommer ind i rummet, ligesom hun oplever at du nogle gange forsvinder ud af hendes synsfelt, hun klynker, bliver urolig og når du så viser dig for hende igen, så smiler hun lykkeligt tilbage til dig - dejligt at se dig mor :)

Det betyder, at børn i denne alder godt kan virke lidt klyngende, det er som om at de hele tiden vil være på arm og når de så er der, så vil de alligevel ikke være der. Der skal ske noget, og de skal underholdes og selvom du forsøger det bedste du kan, så føles det lidt som om at det ikke rigtig er godt nok.

Hun begynder nu også at pludre mere og mere. Hun varierer sit sprog, bruger sin stemmes styrke, pludrer i dialog, får flere og flere læbelyde, ligesom hun skriger højt og brummer dybt. Nogle gange kan hun sige lyde, som hun selv bliver forskrækket over.

Netop på grund af den store udvikling, som hun går igennem netop nu, så vil hun ofte også sove mere uroligt. Både fordi hun rent motorisk og fysisk har svært ved at finde ro, men også fordi hun nu oplever mere og alle oplevelser skal bearbejdes i drømme. Derfor vil børn i denne alder naturligt ligge og vride sig i søvne, de vil lægge sig i stillinger, som de ikke mestrer at komme væk fra og de har brug for hjælp til at finde fysisk ro og blive lagt rigtigt igen.

De vil ofte også klynke og smågræde i søvne, de kan ligge og virke søgende, smaske som om at de er sultne, de ligger og virrer med hovedet, kaster hovedet fra side til side, og det kan være rigtig svært at tolke, om man skal tage barnet op, give mad, trøste i favn eller om man skal lade barnet ...

Annonce

... ligge og hjælpe til ro med stillingsskift osv. i stedet.

Det er en god idé at give din datter lidt ekstra fysisk kontakt om dagen. Altså sidde lidt mere med hende, danse med hende i dine arme til musik :) Lave fysiske lege med hende, hvor hun bruger sig selv både mentalt og fysisk og oplever at være tæt med dig eller far. Det er en rigtig god idé, at du taler til hende, når hun ligger på tæppet på gulvet og du går rundt og laver noget praktisk, så hun kan høre dig. Ligesom det er en god idé, at hun ligger, så hun hele tiden kan se dig og fornemme, at du ikke forsvinder.

Det er ofte også en god idé at udnytte, at hun nu er stærkere i ryggen og begynder at kunne sidde i lidt længere tid, så hun kan sættes i den høje stol, og der følge med i, hvad du laver og hvad der sker. Det vil hun ofte elske. Nogle gange kan det være en god idé at give hende en agurkering eller lignende på tommelfingeren, som hun kan sidde og gumle på, andre gange er det spændende at sidde med et stykke bagepapir og høre, hvordan det knitrer... Man kan også købe en "rangle med sugekop", som kan sættes fast på bordet (alt efter hvilken type bordplade I har) og som derfor ikke falder på gulvet med det samme, hun slår til den.. Det kan også være god aktivitet :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er helt naturligt, at du lige nu synes, det kan være svært at aflæse hende og finde ud af, hvad hendes behov er. Og derfor er det rigtig godt, hvis du nogle gange vælger at kikke lidt på klokken og forsøger at holde fast i dagens rytme - nu er det spisetid, sovetid, tid til aktivitet og leg... Nogle gange har hun naturligt selv svært ved at fornemme, om hun er sulten eller om det er sovetid, og her må du gerne hjælpe hende med at "mærke efter", netop ved at se lidt mere på klokken end på hende:)

Med hensyn til vågentid, så varierer dette ofte i løbet af dagen. Først på dagen, kan hun måske kun være vågen i et par timer, men sidst på dagen - før hun skal i seng om aftenen, vil hun måske kunne være vågen i op til 4 timer. Så hun f.eks. står op af sin lur kl 16 og så puttes til natten 19.30-20... Igen er der naturligvis individuelle forskelle og du skal naturligvis forsøge at følge det, som du fornemmer er hendes behov :)

Jeg håber, at ovenstående giver lidt idé om, hvad det er der sker i øjeblikket og hvordan du kan hjælpe din datter lidt videre:)

Rigtig meget held og lykke - og rigtig god jul til jer :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder