Svar: Udviklingsspring - 6 måneder
17. december 2016
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Der sker rigtig meget med jeres yngste datter nu. Hun udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt og når børn har disse spring, kaldes det ofte for tigerspring. Det spring der ligger omkring 6 måneders alderen kan vare alt fra 1-5 uger - de fleste oplever nok at det varer en månedstid :)
Jeres datter er godt i gang motorisk nu. Hun triller sandsynligvis både fra mave til ryg og fra ryg til mave, hun drejer om sig egen akse, og når hun ligger på sit legetæppe med legetøjet omkring sig, så oplever hun nu, at der er fysisk afstand til alle ting. Hun kan ikke lige få fat i det legetøj hun ser.
Afstand opleves nu også mere bevidst. Når du f.eks. sidder med hende, så studerer hun omgivelserne, oplever rummet, væggene, vinduerne osv. mere bevidst. Hun oplever når nogen kommer ind i rummet, ligesom hun oplever at du nogle gange forsvinder ud af hendes synsfelt, hun klynker, bliver urolig og når du så viser dig for hende igen, så smiler hun lykkeligt tilbage til dig - dejligt at se dig mor :)
Det betyder, at børn i denne alder godt kan virke lidt klyngende, det er som om at de hele tiden vil være på arm og når de så er der, så vil de alligevel ikke være der. Der skal ske noget, og de skal underholdes og selvom du forsøger det bedste du kan, så føles det lidt som om at det ikke rigtig er godt nok.
Hun begynder nu også at pludre mere og mere. Hun varierer sit sprog, bruger sin stemmes styrke, pludrer i dialog, får flere og flere læbelyde, ligesom hun skriger højt og brummer dybt. Nogle gange kan hun sige lyde, som hun selv bliver forskrækket over.
Netop på grund af den store udvikling, som hun går igennem netop nu, så vil hun ofte også sove mere uroligt. Både fordi hun rent motorisk og fysisk har svært ved at finde ro, men også fordi hun nu oplever mere og alle oplevelser skal bearbejdes i drømme. Derfor vil børn i denne alder naturligt ligge og vride sig i søvne, de vil lægge sig i stillinger, som de ikke mestrer at komme væk fra og de har brug for hjælp til at finde fysisk ro og blive lagt rigtigt igen.
De vil ofte også klynke og smågræde i søvne, de kan ligge og virke søgende, smaske som om at de er sultne, de ligger og virrer med hovedet, kaster hovedet fra side til side, og det kan være rigtig svært at tolke, om man skal tage barnet op, give mad, trøste i favn eller om man skal lade barnet ligge og hjælpe til ro med stillingsskift osv. i stedet.
Det er en god idé at give din datter lidt ekstra fysisk kontakt om dagen. Altså sidde lidt mere med hende, danse med hende i dine arme til musik :) Lave fysiske lege med hende, hvor hun bruger sig selv både mentalt og fysisk og oplever at være tæt med dig eller far. Det er en rigtig god idé, at du taler til hende, når hun ligger på tæppet på gulvet og du går rundt og laver noget praktisk, så hun kan høre dig. Ligesom det er en god idé, at hun ligger, så hun hele tiden kan se dig og fornemme, at du ikke forsvinder.
Det er ofte også en god idé at udnytte, at hun nu er stærkere i ryggen og begynder at kunne sidde i lidt længere tid, så hun kan sættes i den høje stol, og der følge med i, hvad du laver og hvad der sker. Det vil hun ofte elske. Nogle gange kan det være en god idé at give hende en agurkering eller lignende på tommelfingeren, som hun kan sidde og gumle på, andre gange er det spændende at sidde med et stykke bagepapir og høre, hvordan det knitrer... Man kan også købe en "rangle med sugekop", som kan sættes fast på bordet (alt efter hvilken type bordplade I har) og som derfor ikke falder på gulvet med det samme, hun slår til den.. Det kan også være god aktivitet :)
Det er helt naturligt, at du lige nu synes, det kan være svært at aflæse hende og finde ud af, hvad hendes behov er. Og derfor er det rigtig godt, hvis du nogle gange vælger at kikke lidt på klokken og forsøger at holde fast i dagens rytme - nu er det spisetid, sovetid, tid til aktivitet og leg... Nogle gange har hun naturligt selv svært ved at fornemme, om hun er sulten eller om det er sovetid, og her må du gerne hjælpe hende med at "mærke efter", netop ved at se lidt mere på klokken end på hende:)
Med hensyn til vågentid, så varierer dette ofte i løbet af dagen. Først på dagen, kan hun måske kun være vågen i et par timer, men sidst på dagen - før hun skal i seng om aftenen, vil hun måske kunne være vågen i op til 4 timer. Så hun f.eks. står op af sin lur kl 16 og så puttes til natten 19.30-20... Igen er der naturligvis individuelle forskelle og du skal naturligvis forsøge at følge det, som du fornemmer er hendes behov :)
Jeg håber, at ovenstående giver lidt idé om, hvad det er der sker i øjeblikket og hvordan du kan hjælpe din datter lidt videre:)
Rigtig meget held og lykke - og rigtig god jul til jer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske