Putning går pludselig galt

17. december 2016

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Putning går pludselig galt

Hej Helen,

Vores datter har netop rundet de 6 måneder, og er godt igang med mad. Den sidste uges tid har hun fået 3 måltid - morgen, middag, aften, og vi er også startet op på kød (fisk og kylling indtil videre). Hun trives og er glad.

Fra hun var ca. 2 måneder og indtil denne uge, har vi kunne putte hende om aftenen med stor succes. Hun bliver ammet, bøvset af far eller mig (den der skal putte hende) og så lagt, hvorefter vi synger og siger godnat. Herefter, har vi skulle ind til hende et par gange.... andre gange har det ikke været nødvendigt at gå derind. Det har været skønt, da hun om dagen ikke er meget glad for at sove.... er en 30 min baby, som oftest er umulig at få til at sove videre. Hun er derfor meget glad for sin nattesøvn, og sover oftest over 12 timer.

Denne uge har det dog ændret sig. Hun skriger og græder helt vildt. Selv om vi tager hende op stopper hun ikke med mindre jeg svinger hende vildt. Vi har flere dage taget hende op, da vi har tænkt, vi måske har lagt hende for tidligt, men efter endnu en time er vi samme sted. I løbet af den time har hun dog bøvset og gylpet mere, end hun plejer. Hun græder og skriger ligeså intenst, som da hun fik sine første vacciner - altså helt vildt. Det er som om, at hun får i panik. Hvad er det der sker? Er det kødet, der driller? Maden generelt? Gør det ondt at ligge - hvis så gik det vel over, når hun kom ...

Annonce

... op?

Vi har ikke en fast rytme, da hun oftest sover 30 min og andre gange snupper ca. 1,5 time. Hun er på det sidste typisk blevet lagt ca. 18:30, og står op ca. 07:30. Hun indhenter altså en del af den manglende søvn om dagen om natten. Hun er begyndt at tage to lure om dagen - også selv om de kun er 30 min. Hun spiser som sagt morgenmad, når hun vågner. Middagsmad mellem 11-12 (ca.), og aftensmad omkring kl. 17. Hun spiser mellem 1/4 og 3/4 dl før, hun siger nej tak.

En ting er, hvad er det, der sker? Hvorfor græder hun pludselig så intenst? Vi har kun hørt hende græde sådan en gang før, og det var som sagt i forbindelse med hendes første vaccine.

En anden ting er, hvordan hjælper hende bedst muligt? Det fungerer ikke at bære rundt på hende hele tiden. Hun er for stor og slapper ikke af. Indtil videre har vi siddet ved hende med en hånd på hendes mave, og så en gang imellem taget hende op og svinget hende vildt og givet hende en masse krammere. Hun falder grædende i søvn. Det er så hårdt, og jo slet slet ikke hvad, vi er vant til.

(Desuden, vi har længe kunne få hende til at sove i sin seng om formiddagen, men har ikke haft succes med det de sidste par uger - så har vi brugt slyngevugge eller barnevogn, men de ting bruger vi ikke om aftenen.)

Håber du kan hjælpe med at afklare hvad, der sker, og hvordan vi kan hjælpe hende.

Med venlig hilsen
Sine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.