Brev:
Putning går pludselig galt
17. december 2016
Alder:
6 mdr.
Putning går pludselig galt
Hej Helen,
Vores datter har netop rundet de 6 måneder, og er godt igang med mad. Den sidste uges tid har hun fået 3 måltid - morgen, middag, aften, og vi er også startet op på kød (fisk og kylling indtil videre). Hun trives og er glad.
Fra hun var ca. 2 måneder og indtil denne uge, har vi kunne putte hende om aftenen med stor succes. Hun bliver ammet, bøvset af far eller mig (den der skal putte hende) og så lagt, hvorefter vi synger og siger godnat. Herefter, har vi skulle ind til hende et par gange.... andre gange har det ikke været nødvendigt at gå derind. Det har været skønt, da hun om dagen ikke er meget glad for at sove.... er en 30 min baby, som oftest er umulig at få til at sove videre. Hun er derfor meget glad for sin nattesøvn, og sover oftest over 12 timer.
Denne uge har det dog ændret sig. Hun skriger og græder helt vildt. Selv om vi tager hende op stopper hun ikke med mindre jeg svinger hende vildt. Vi har flere dage taget hende op, da vi har tænkt, vi måske har lagt hende for tidligt, men efter endnu en time er vi samme sted. I løbet af den time har hun dog bøvset og gylpet mere, end hun plejer. Hun græder og skriger ligeså intenst, som da hun fik sine første vacciner - altså helt vildt. Det er som om, at hun får i panik. Hvad er det der sker? Er det kødet, der driller? Maden generelt? Gør det ondt at ligge - hvis så gik det vel over, når hun kom op?
Vi har ikke en fast rytme, da hun oftest sover 30 min og andre gange snupper ca. 1,5 time. Hun er på det sidste typisk blevet lagt ca. 18:30, og står op ca. 07:30. Hun indhenter altså en del af den manglende søvn om dagen om natten. Hun er begyndt at tage to lure om dagen - også selv om de kun er 30 min. Hun spiser som sagt morgenmad, når hun vågner. Middagsmad mellem 11-12 (ca.), og aftensmad omkring kl. 17. Hun spiser mellem 1/4 og 3/4 dl før, hun siger nej tak.
En ting er, hvad er det, der sker? Hvorfor græder hun pludselig så intenst? Vi har kun hørt hende græde sådan en gang før, og det var som sagt i forbindelse med hendes første vaccine.
En anden ting er, hvordan hjælper hende bedst muligt? Det fungerer ikke at bære rundt på hende hele tiden. Hun er for stor og slapper ikke af. Indtil videre har vi siddet ved hende med en hånd på hendes mave, og så en gang imellem taget hende op og svinget hende vildt og givet hende en masse krammere. Hun falder grædende i søvn. Det er så hårdt, og jo slet slet ikke hvad, vi er vant til.
(Desuden, vi har længe kunne få hende til at sove i sin seng om formiddagen, men har ikke haft succes med det de sidste par uger - så har vi brugt slyngevugge eller barnevogn, men de ting bruger vi ikke om aftenen.)
Håber du kan hjælpe med at afklare hvad, der sker, og hvordan vi kan hjælpe hende.
Med venlig hilsen
Sine