Svar: Baby interesseret i vores ting

16. december 2016

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at jeres dreng er godt igang med en sund og god udvikling, og det er rigtig dejligt, at han nu er tydeligt interesseret i sin omverden, rigtig gerne vil undersøge, opleve og få masser af ny viden :) Super!

Det er helt normalt, at han vil interessere sig for ting, som I bruger meget og derfor viser interesse for. Det kan være din telefon, dine nøgler, fjernbetjeningen, din pung eller din taske.. alt det som han ofte ser i jeres hænder, er naturligt ekstra spændende at undersøge. Og visse ting skal han have lov til at undersøge, putte i munden, finde ud af hvad er - og andre ting, skal han naturligvis ikke røre ved, fordi det kan være farligt for ham.

Det vil være rigtig godt, hvis du begynder at sikkerhedstjekke hjemmet nu. Det varer ikke længe, før han kommer vidt omkring, triller, kryber, kravler, rejser sig ved tingene og derfor ikke længere ligger, hvor du havde lagt ham. Han lyder faktisk til at være rigtig godt igang motorisk nu :) Og derfor skal I være opmærksomme på at fjerne ting, som kan være potentielt farlige for ham:

- Askebægre og tobak
- Plastikposer
- Olielamper
- Levende lys og åben ild
- Giftige planter - både inde og ude
- Strikkepinde og andre spidse genstande
- Skarpe kanter
- Tunge genstande
- Ledninger fra strygejern, el koger og lign.
- El-samledåser
- Meget små dele, små stykker legetøj
- Rengøringsmidler
- Medicin - også vitaminpiller
- Varme drikke
- Duge der hænger ned
- Afskærm brændeovn, pejs og grill
- Pas på døre, der kan klemme fingre
- Sæt spærring ved trapper, altaner, vinduer
- Pas på hvis han er på badeværelset
- Gå aldrig fra ham, hvis han er i bad
- Gå aldrig fra ham i køkkenet, når du laver mad
- Den høje stol skal være stabil og godkendt
- Han skal have sele på, når han sover ude

Derudover, så er det sådan, at børn er nødt til at prøve sig frem igen og igen, for at finde ud af, hvordan verden hænger sammen og hvordan ting fungerer. Den proces, eller det udviklingsforløb, som han skal igennem er blevet beskrevet af den kinesiske filosof Confucius (Konfutse) som sagde:

Jeg hører – og jeg glemmer
Jeg ser – og jeg husker
Jeg prøver – og jeg forstår

Og når børn lærer, så gør de det i etaper. Og dette kan f.eks. overføres til det eksempel du selv giver, hvor jeres dreng kravler hen og hiver i jeres lamelgardiner:

Han ser gardinerne, de er spændende, måden de hænger på og bevæger sig på er spændende. Han kravler hen og piller ved gardinerne. Du siger nej – han hører det, men glemmer det og gør det derfor igen og igen (= jeg hører og jeg glemmer).

Stille og roligt begynder han at få en erindring om, at her plejer du at komme med en reaktion. Han begynder at se på dig, og du kan se, at ...

Annonce

... han begynder at kunne huske det lille "nej" - huske reaktionen – og alligevel er lysten til at forsøge så stor, at det overmander det lille 'nej', som han godt kan huske (= jeg ser og jeg husker).

Til sidst hører han det lille nej inde i sig selv – også uden, at du behøver sige det – og han forstår, at han skal stoppe. Først der, når han har forsøgt sig mange gange igen og igen, når han til 'jeg prøver og jeg forstår'. Først der formår han at kravle forbi jeres lamelgardiner, uden at pille ved dem eller skubbe til dem (= jeg prøver - og jeg forstår).

Han afprøver samtidig en hypotese, der går ud på: "Hvis jeg prøver, hiver i gardinerne, så siger min mor "Nej" - og ja, det gjorde hun. Aha, jeg prøver lige igen – nyt forsøg. Derefter en ny hypotese: ”hvis jeg gør det igen, siger far så også 'nej'?” – ja det gjorde han... Han afprøver igen og igen - og lige en ekstra gang. 117 gange og en ekstra gang, før han begynder at forstå, hvordan verden hænger sammen :) Når han har prøvet tilstrækkeligt mange gange, så forstår han det, så lærer han det :)

Sådan vil han naturligt udforske verden de næste mange måneder og år frem... Og det er vigtigt, at du anerkender hans lyst til at undersøge og lære. Han har en iboende trang til hele tiden at blive klogere og det skal du naturligt støtte ham i. Derfor er det rigtig godt, hvis ikke du giver ham alt for mange forbud og ikke siger alt for meget nej i løbet af dagen. Han er stadig så lille, at det bedste du kan gøre er at aflede ham.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Afledning kan f.eks. være at tilbyde ham alternativer til det, han har fat i. Tilbyde ham noget legetøj, som han kan bruge, lege med, undersøge osv. som alternativ til din telefon, fjernbetjeningen osv.

Afledning kan også være at fjerne ham helt fra en situation, f.eks. tage ham op og bære ham væk. Sætte dig med ham på skødet og kikke i en bog, synge en sang med ham, tænde for musik og danse med ham på din arm eller lignende - så hele situationen ændres og han glemmer det som lige optog ham og som du gerne vil have ham væk fra. Eller det kan være at sætte ham i den høje stol og tilbyde ham lidt at spise eller drikke :)

Og så er det også en god idé netop at lade en handling følge med, altså flytte ham, når du siger nej, fordi det er med til at huske ham på, at her er han igang med noget, som du ikke vil have - men stadig bør du anerkende hans udforskningstrang og netop vise ham, hvad han så kan lege med i stedet for :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og at det giver lidt idé om, hvad det er for en udvikling jeres dreng er igang med netop nu :) Og hvordan du støtter ham bedst :) Det kan du også læse meget mere om i min bog "Helens bog om dit barns udvikling".

Rigtig meget held og lykke - og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor