Svar: Gråd - 6 mdr.
4. november 2016
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine spørgsmål :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge.
Det er helt naturligt, at børn har perioder, hvor de virker lidt mere utilfredse. I de perioder, hvor børn udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, så vil man ofte opleve dette, og det kan være nogle lidt svære perioder... Barnet klynker, pylrer og virker generelt svær at tilfredsstille - og især i 6 måneders alderen er det for mange forældre svært. Mange forældre fortæller, at det er følelsen af, at man gir og gir, og det eneste man får igen er gråd og utilfredshed. Sådan er det naturligvis ikke, men sådan kan man godt føle det.
Der er flere ting, som spiller ind. Hos jer har det naturligvis betydning, at jeres dreng har været syg - det påvirker både appetitten, søvnen og overskuddet. Men det kan også handle om, at netop ½ års alderen for mange en skæringsdato. Det er især på dette tidspunkt at mange forældre (og nogle gange især fædre) begynder at stille lidt krav om at få sin ægtefælle/kæreste igen. Nu er der gået et ½ år, og den lille er blevet så stor, så nu kan han godt flytte på eget værelse, så dobbeltsengen igen kan blive forældrenes. Giver far udtryk for dette eller har du selv brug for det?
Der sker også rigtig meget med jeres dreng lige nu. Han er måske ved at få tænder, hvilket kan gøre ondt og spille ind på hans humør, hans søvn og hans appetit. Han øver også sin stemme og kan skrige meget højt - ikke som utilfredshed, men som stemmetræning. Han er godt igang motorisk, trille, drejer om sin egen akse, begynder at krybe osv. men han er stadig for lille til at finde en stilling, som er rar at ligge i - og han bliver derfor ked af det, frustreret og har brug for din hjælp til stillingskift - så det er svært for ham at ligge og tumle rundt alene...
Han begynder også at vise mere selvstændighed og utilfredshed f.eks. når han får sig drejet væk fra det legetøj, som han prøver at få fat i. Det er naturligt frustrerende, at kæmpe for at komme hen til en rangle eller forsøge at gribe ud efter den og man så ikke kan - eller han får måske slået sig selv, fordi han endnu ikke kan koordinere sine bevægelser, så han har det bedst, hvis du kan sidde hos ham og hjælpe og guide ham eller han kan sidde hos dig :)
Han er også meget mere bevidst nu og lægger mærke til mange ting i hverdagen. Han skelner tydeligt imellem om I er hjemme eller ude. Han er bevidst om, om det er dig, far eller en fremmede, bedsteforældre eller lignende, som holder ham, kikker på ham, pludrer med ham og han kan godt protestere over andres kontakt. På samme måde er han nu mere og mere bevist om f.eks. at skulle have tøj af og på, skulle tørres om munden, når han har spist osv. Det er ikke rart at blive tørret med en kold, fugtig klud og det protesterer han over...
Når børn pludselig let bliver kede af det, pylrer og småpjevser meget, så skal man naturligvis også altid overveje sygdom - du fortæller, at han har været forkølet og måske har han ondt i ørerne, væske i mellemøret?
For nogle kvinder er 6 måneders alderen også en skæringsdato, hvor behovet for at blive nusset og holdt om af sin mand er stort. De første mange måneder er gået op i barn og omsorg for det lille barn, amning/flaske, skiftning, stimulering osv. fylder bare rigtig meget. Men nu begynder du måske at have lidt overskud og måske lidt lyst til at være "andet end mor", hvis du forstår hvad jeg mener. Og det er naturligvis helt okay. Det kan blive forstærket af følelsen af at du gir og gir hele dagen og jeres dreng er bare sur og når far så kommer hjem, så trænger du virkelig bare til at blive holdt om. Samtidig er du bare super træt, så træt at du ofte ikke orker noget som helst og måske kan du virke afvisende, fordi det hele bare lige nu er for meget.
Der er på den måde mange ting som kan spille ind - både i din drengs udvikling og også for dig og I påvirker jo hinanden :) Prøv derfor om du kan finde balancen mellem at være der for ham, give ham den nærhed og ekstra tryghed, som han søger lige nu - og også finde tid til far og være sammen med far - og måske lade far tage lidt over i weekenden og om aftenen, så du ikke er på jeres dreng hele tiden, men får lidt pauser...
Det er super godt med den faste rytme. Det hjælper jeres dreng til at fornemme mæthed og sult, samt fornemme behov for, hvornår han skal være vågen og aktiv, og hvornår han skal sove. Det er også vigtigt, fordi det er med til at give dig overblik over dagen. Når du ved, hvornår han spiser og hvornår han sover, så kan du bedre planlægge dagen og de ting, der skal ske og det vil give en større ro og et større overskud til dig selv, til far og især til jeres lille dreng, som lige nu går igennem en lidt svær fase. Det er en periode og tiden vil arbejde for jer, men en fast dagsrytme er en god ting, det er et skridt på vejen.
Det lyder dog som om, at du måske skulle prøve at skrue ned for amningerne om natten... Det lyder lidt som om, at du ammer så meget om natten, at det fjerner pladsen og lysten til grøden om morgenen og måske spiller ind på appetitten hele dagen... Du skriver "jeg ammer kun inden lure og om natten", men jeg kan ikke ud af dit brev se, hvor meget du ammer om natten - så måske skal du forsøge at ændre noget her...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske