Svar: High Need Baby - 5 mdr.

21. oktober 2016

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

High Need Babies kaldes også signalstærke børn. Det er børn som på mange punkter virker ekstra krævende. Hvor de fleste børn måske har brug for ekstra meget hjælp til at spise og koncentrere sig om det eller har brug for hjælp til at lukke af for verden og overgive sig til søvnen - så har de såkaldte High Need Babies ofte behov for hjælp til det hele. Og derfor er det så utroligt svært at være forældre til et sådan barn, for man føler meget let, at intet af det man gør, rigtigt virker.

Det er altså ofte rigtig svært at opfylde disse børns behov og mange får en følelse af ikke at slå til. Derfor hjælper det ofte at vide, at der ikke er noget galt med barnet eller noget galt med det du gør - det er 'bare' sådan ens barn er, det er barnets personlighed. Der er børn der har det sådan, der er andre familier som oplever det samme og det giver en ro at vide det...

High need babies er meget aktive og lader sig meget let forstyrre. Nogen kalder dem "kortluntede". Når de græder, så græder de ofte mere end andre børn og det samme, når de er glade - så er deres glæde også overvældende. De er i det hele taget meget intense, og man kan godt få følelsen af, at der ikke rigtig er noget imellem at være helt ulykkelig og være jublende lykkelig.

Disse børn har ofte også et søvnbehov, der er mindre end man ser hos andre børn i samme alder - og samtidig kan de have rigtig svært ved at overgive sig til søvnen. De har altså ofte både svært ved at falde i søvn og de har svært ved at sove en længere og sammenhængende søvn, når de endelig sover.

De accepterer ofte ikke en substitut for mor - det er mor som er bedst, de sover bedst i mors favn og kan blive dybt ulykkelige, hvis andre prøver at tage over.

De er ofte også følsomme for ...

Annonce

... forandringer, de tåler ikke for store skift i hverdagen, men samtidig så trives de heller ikke med helt faste rammer - og det er en af årsagerne til, at det kan være svært at hjælpe dem. For de rutiner I har haft og som har fungeret rigtig godt i et par dage, ja de fungerer pludselig ikke og nytænkning må til... Det bedste du kan gøre er at acceptere, at der ikke findes en universal løsning - du er nødt til at gøre det, som du umiddelbart fornemmer vil virke bedst i den pågældende situation.

Jeg kan ikke ud fra dine breve vurdere, om din dreng er det man vil kalde for en High Need Baby. Det er helt normalt for alderen, at han søger underholdning og gerne vil have dig tæt på. Det er helt normalt, at han sover korte lure i denne alder, det er også helt normalt, at han græder, hvis fremmede, bedsteforældre eller lignende kikker for meget på ham eller vil forsøge at holde ham...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Så måske er det hans alder og den udvikling, som han går igennem og måske er det hans personlighed... men om det er det ene eller det andet betyder ikke så meget. Det vigtigste er, at du forsøger at imødekomme han så godt du kan og igen og igen siger til dig selv, at tiden arbejder for jer. Han bliver ældre, udvikler mere og mere sprog og du er der til at guide ham og hjælpe ham hele vejen :) Der er ingen grund til at tro, at han vil havne i flere konflikter end andre børn, eller tro at han ikke vil kunne fungere socialt. Der er rigtig mange faktorer, som spiller ind på dette - også måden du møder ham på i årene frem, hjælper ham, guider ham, anerkender ham, støtter ham... :)

Måden at møde ham på, støtte og guide ham, kan du læse meget mere om i to af mine bøger "Helens bog om dit barns udvikling" og "Helens bog om børn og opdragelse".

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor