Svar: Stimulering

17. oktober 2016

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres dag :)

Det lyder rigtig fint og alderssvarende det du beskriver. Det er rigtig godt, at du i løbet af dagen varierer mellem at lade din dreng ligge på gulvet, trille ture med barnevognen, lade ham være med i den høje stol i køkkenet osv. Det er på samme måde rigtig godt, at du stimulerer ham fysisk, hjælper ham med at bruge sin krop, at du synger og snakker med ham osv. Det lyder ligesom det skal :)

Med den alder han har nu, vil stimulering også være at sidde med ved bordet, spise mere og mere skemad, få mad i hånden, som han selv kan gumle på. I 6 måneders alderen kan gummerne godt klø, din dreng bliver mere og mere bevidst om at bruge sin mund til forskellige ting og det handler et eller andet sted om at imødekomme dette og den udvikling han befinder sig i. Når han sidder og gumler på mad, tygger og gnasker, så øver han sig mundmotorisk. Han lærer, at det han putter i munden kan smage forskelligt og det er med til at give ham en lyst til at smage mere og lyst til at spise.

Derudover vil han nu begynde at lave læbe-lyde og bruge sin tunge. Han drejer tungen rundt, stikker den frem osv. Han bruger sin stemme mere og mere, kan skrige i høje og skingre toner og kan modsat også øve de dybe toner langt tilbage i svælget. Og netop denne udvikling kan du anerkende og støtte imens du nogle gange laver noget andet. Du behøver således ikke sidde hos ham hele tiden, det er helt okay, at du holder dig i nærheden, så I stadig er sammen, men hvor du ikke har fast kontakt med ham, men mere pludrer og snakker med ham lidt på afstand.

Du spørger, om det er nok, at du er der fysisk eller med din stemme - og svaret er, at der helt skal være en balance mellem disse to ting. Nogle gange har han brug for din tætte fysiske kontakt. Han har brug for at du tumler med ham, hjælper ham med at trille, få fat i legetøj, få fat i sine tæer, cykle med hans ben osv. Andre gange vil det være rigtig fint at du laver noget praktisk og så pludrer lidt med ham imens... Præcis som du beskriver - når du f.eks. laver mos til ham i køkkenet, så er det fint, at ...

Annonce

... du tager ham med derud og lader ham lege imens :)

Så ad 1) Du må gerne gå til og fra. Du behøver ikke sidde hos ham hele tiden, når han ligger på gulvet. Det er dog rigtig godt, hvis du er inden for synsvidde og hvis du taler med ham, så han kan høre, at du stadig er der og ikke bliver utryg fordi han tror, at du er forsvundet :)

Ad 2) Han bør være så meget på gulvet som muligt. Dog må han gerne sidde i høj stol, når han spiser, ligesom han også meget gerne må sidde op i barnevognen, når I triller en tur :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Ad 3) Det er som beskrevet en balance - nogle gange skal I have intenst nærvær, andre gange er I sammen, uden at det er på en intens måde. I er blot tilstede i samme rum og fornemmer hinanden, men kræver ikke hinandens intense kontakt... Man kan desværre ikke sætte tid på hvor meget og hvor lidt der er nødvendigt, men det lyder som om, at du fint finder balancen og jeres dreng lyder glad og tilfreds :)

Ad 4) Du kan hjælpe ham med at krybe ved at sætte dig bag ham og presse skiftevis på højre og venstre fodsål, så du på den måde viser ham, hvordan han som en lille soldat kan komme fremad :) Og så er det rigtig godt at tumle med ham, danse med ham, svinge ham rundt osv. Jo mere du bevæger ham, jo stærkere motorik får han :)

Ad 5) Når han drejer hovedet væk fra dig eller skubber til dig med hænderne, så behøver det bestemt ikke være en bevidst handling. Han er så lille, at han stadig har rigtig svært ved at styre sine bevægelser og derfor nogle gange kommer til at skubbe, hvor han vil "trække", kommer til at slå i stedet for at ae, eller kommer til at bide, hvor han vil kysse... Men når det er sagt, så kan han naturligvis også dreje hovedet og f.eks. afvise skemad, hvis han ikke er sulten - så hvis du vil knuse, kramme og kysse ham på tidspunkter, hvor han er optaget af andre ting, så kan jeg naturligvis ikke udelukke, at det irriterer ham lidt lige der... Det der er vigtigt er, at han generelt ikke har noget imod berøring og kys. Han bør generelt virke til at være glad for dig og for dine kærtegn :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder