Stimulering

17. oktober 2016

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Stimulering

Hej Helen

Jeg har lidt spørgsmål og tanker omkring stimulering af min lille dreng.

Vores dag ift aktiviteter:

Morgen:

Laver vi lidt morgen gymnastik
Kigger i bøger
Han ligger nøgen og leger på sit aktivitetstæppe (han elsker det) Imens går jeg og ordner lidt små ting og spiser lidt morgenmad.

Formiddag:

Går vi en tur hvor vi kigger på træer, biler osv. Det er enten i barnevogn eller viklen.
Når vi kommer hjem er vi sammen nede på gulvet hvor han ligger på maven og vi hygger med hans legetøj, sæbebobler, alt fra rangler, bagepapir, bamser etc.

Eftermiddag:

Sættes børnemusik på og så leger vi det han har lyst til. Har han lyst til at hygge selv på sit legetæppe får han lov til det, ellers laver jeg lidt "vildere" lege med ham nu, som at svinge ham, koldbøtter etc.

Aften:

Efter aftensmad så ligger han nøgen på sit legetæppe med enten far eller jeg som hygger med ham.
Han får et bad, massage etc. og så afslutter vi aftenen med et afsnit eller to af " Traktor Tom"

Og der er selvfølgelig dage der fraviger fra dette, da vi både har mødregruppe, går til rytmik eller får gæster :)

Mine spm:

1. Jeg kan mærke han er komme til et punkt hvor det at ligge med sit legetøj på gulvet for sig selv, er noget han nyder. Er det ok at lade ham ligge ...

Annonce

... til at han siger fra, eller skal jeg fortsætte med også at være hos ham på gulvet?

2. Han vil rigtig gerne fremad nu, og tager små afsæt til at kravle, og alle har sagt at jeg så skal lade ham være så meget på gulvet som muligt, er det korrekt?

3. Nu er dette jo nok en mor ting, men det at han hygger på sit tæppe, snakker og hygger, gør at jeg kan nå lidt små ting i hjemmet. Jeg snakker stadig med ham og synger osv. Men hvor meget kan jeg tillade mig ikke at være med ham? Jeg får bare dårlig samvittighed hver gang jeg ikke er med ham, og har idag ordnet alt jeg skulle når han sover, men kan mærke med hans korte lure at jeg har svært ved at nå eks, et bad, tage tøj på osv. Jeg tænker at jeg er der hele tiden fysisk eller med min stemme, men er det nok? Jeg har også eks. taget ham med i køkkenet når jeg laver mos, så hygger han med køkkenskeer osv :)

4. Hvordan støtter jeg ham bedst i at ville frem i verdenen ifm at de kravle mooves han laver? Han bliver meget frustreret og vi prøver at støtte ham ved at tale med ham samt støtte ham bagtil til at komme frem?

5. Jeg kan mærke at når vi går ned til ham på tæppet for at give ham et kys eller andet, kan han nogle gange vende hovedet eller skubbe os væk med hænderne, er dette en bevidst handling?

Tak for din brevkasse.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder