Svar: Aktiviteter og ud af døren

7. oktober 2016

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære du

Tak for dit brev :)

Det er ofte rigtig svært at få aktiviteter til at passe med barnets lurer, da de fleste børn sover både formiddagslur og middagslur...

Du er derfor nødt til at lave en prioritering af, hvad der er vigtigst for jeres datter - at hun får sin søvn og sikre at denne ikke afbrydes, eller at hun kommer til babysvømning, salmesang osv.

Det er naturligvis rigtig dejligt, hvis hun sover en længere formiddagslur, så aktiviteterne kan passe - så går det hele op i en højere enhed. Men de dage, hvor hun så sover kortvarigt, så må du forsøge at putte hende igen - og måske den dag så overveje, om hun skal have lov til at sove eller om hun fint kan klare at blive vækket og så forhåbentlig sove en længere middagslur efterfølgende :)

Som udgangspunkt skal børn jo ikke vækkes, når de sover. De falder i søvn, når de har brug for at sove og vågner naturligt, når de ikke har brug for at sove ...

Annonce

... mere... og det kan være svært at følge dette princip, når der også skal aktiviteter ind i hverdagen, - aktiviteter som ligger på faste tidspunkter... Der sker dog ikke noget ved, at du en gang om ugen vækker din datter, for at hun f.eks. kan komme til babysvømning - men jeg vil ikke anbefale, at du gør det dagligt. Det er synd, hvis hun dagligt skal vækkes af sin søvn, fordi I skal til svømning, babysalmesang, op at handle, hente storesøster, i legestue, have gæster, køre på besøg osv... Det er en god idé at hjælpe hende til at have lidt rytme og genkendelighed i hverdagen - og jeg ved, at I netop i jeres familie har arbejdet rigtig meget for at få skabt dette, så det er synd, hvis det skal ødelægges nu, fordi hun skal "aktiveres" :) Hold derfor aktiviteterne og ture ud af huset på et niveau, der så vidt muligt ikke ødelægger hendes søvn :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet