Svar: Aktiviteter og ud af døren
7. oktober 2016
Alder:
4 mdr.
Kære du
Tak for dit brev :)
Det er ofte rigtig svært at få aktiviteter til at passe med barnets lurer, da de fleste børn sover både formiddagslur og middagslur...
Du er derfor nødt til at lave en prioritering af, hvad der er vigtigst for jeres datter - at hun får sin søvn og sikre at denne ikke afbrydes, eller at hun kommer til babysvømning, salmesang osv.
Det er naturligvis rigtig dejligt, hvis hun sover en længere formiddagslur, så aktiviteterne kan passe - så går det hele op i en højere enhed. Men de dage, hvor hun så sover kortvarigt, så må du forsøge at putte hende igen - og måske den dag så overveje, om hun skal have lov til at sove eller om hun fint kan klare at blive vækket og så forhåbentlig sove en længere middagslur efterfølgende :)
Som udgangspunkt skal børn jo ikke vækkes, når de sover. De falder i søvn, når de har brug for at sove og vågner naturligt, når de ikke har brug for at sove mere... og det kan være svært at følge dette princip, når der også skal aktiviteter ind i hverdagen, - aktiviteter som ligger på faste tidspunkter... Der sker dog ikke noget ved, at du en gang om ugen vækker din datter, for at hun f.eks. kan komme til babysvømning - men jeg vil ikke anbefale, at du gør det dagligt. Det er synd, hvis hun dagligt skal vækkes af sin søvn, fordi I skal til svømning, babysalmesang, op at handle, hente storesøster, i legestue, have gæster, køre på besøg osv... Det er en god idé at hjælpe hende til at have lidt rytme og genkendelighed i hverdagen - og jeg ved, at I netop i jeres familie har arbejdet rigtig meget for at få skabt dette, så det er synd, hvis det skal ødelægges nu, fordi hun skal "aktiveres" :) Hold derfor aktiviteterne og ture ud af huset på et niveau, der så vidt muligt ikke ødelægger hendes søvn :)
Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske