Svar: Søvn i barnevogn

24. august 2016

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

En del af den store udvikling, som jeres søn går igennem netop nu, handler om spirende egen vilje. Han er rigtig godt igang med at separere sig fra jer, viser mere og mere selvstændighed - og det betyder flere protester mod det, I gerne vil.

Børn i denne alder vil naturligt begynde at protestere mod at blive lagt ned. Han vil ikke ligge på puslebordet, han vil ikke lægges i sin seng, han vil ikke lægges ned i barnevognen. Han vil i stedet inddrages, have en følelse af, at han er med, og han vil have lov til at sidde op, opleve verden, blive fyldt op med indtryk - tiden skal ikke soves væk, men skal bruges på oplevelser, og derfor protesterer han voldsomt, når du vil lægge ham.

I denne alder vil man ofte også se protester i forhold til skeen. Han vil ikke længere mades, men vil spise selv - og bliver naturligt frustreret, når det ikke altid lykkes, ligesom han let kan blive for træt, før han egentlig har fået mad nok. At munden knibes sammen, hovedet drejes, og skeen skubbes væk er på samme måde et tegn på spirende selvstændighed.

Han kan også protestere over tøj - det kan være at få trøje, jakke eller hue på - eller det kan være strømperne, som han trækker af lige så hurtigt du kan give ham dem på. Han kan protestere over at skulle have børstet tænder - han forstår ikke, hvorfor du kommer med tandbørsten og hvad du laver - og kan ikke finde ud af at åbne munden, men bider i stedet sammen om tandbørsten...

Det er generelt en god idé, hvis du kan forsøge at inddrage ham så meget som muligt, så han ikke føler det som et overgreb, hver gang du vil noget, som han ikke vil. På puslebordet vil det være rigtig godt, hvis du kan ...

Annonce

... lære ham at løfte numsen, så han selv løfter sig op, når du lægger bleen under ham. Det vil også være rigtig godt, hvis du f.eks. kan give ham cremetuben i hånden eller lignende. Og en gang imellem vil det være super, hvis han kan bruge buksebleer i stedet, så du kan trække bleen op og ned som et par underbukser.. Det vil gøre, at han nogle gange kan blive skiftet stående - og har han kun tisset, så behøver du ikke bruge en masse tid på at vaske ham. Hvis han en gang imelllem oplever, at han kan blive skiftet stående, så vil han måske bedre acceptere, når han nogle gange er nødt til at ligge ned, fordi han har afføring og har behov for at blive vasket grundigt...

Det samme gælder barnevognen. Det vil være rigtig godt, hvis du kan anerkende hans lyst til at opleve og følge med i verden. Lad ham sidde på, kikke på ting, som I kører forbi. Snak med ham om ting i ser og møder "se der er en hund, vov-vov, siger den", "hov, det var en stor bus, bussen siger brrr" eller lignende. Og læg ham så først ned, når han tydeligt viser sig parat. Så han oplever, at det er være i sin barnevogn kan være hyggeligt og rart og ikke længere oplever det som et pres om at skulle sove :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

I vuggestuen er de vant til at putte børn, så jeg vil gå ud fra, at de finder en løsning :) Men ellers kan de forsøge at gøre det, at de starter med at putte ham, lader ham sidde og kikke imens de andre børn bliver puttet, spejle sig i de andre og på den måde fornemme, hvad det er der skal ske. Og så gå tilbage til ham og hjælpe ham med at blive lagt ned, hjælpe ham med at overgive sig til søvnen, når han så er mere parat:)

Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S