Svar: Lære ikke at bide
8. august 2016
Alder:
12 mdr.
Kære undrende mor
Tak for dit brev :)
Små børn som jeres dreng, kan godt finde på at bide - og ofte handler det om kærtegn, der kammer over. Han er stadig så lille, at han ikke kan styre og kontrollere sine bevægelser - og nogle gange, hvor han vil kærtegne dig, så bliver det lidt for hårdt og han kommer til at slå dig - og nogle gange, når han vil kysse dig, så kommer han til at bide dig i stedet...
Man kan sige, at det er "kærlighed der kammer over". Det er ikke ondt ment, selvom det kan gøre rigtig ondt - det er kærligt ment.
Det bedste du kan gøre er at forsøge at forhindre at det sker. Når du nu ved, at han kan finde på at bide dig, bedst som I sidder og krammer og har det hyggeligt, så skal du være lidt ekstra opmærksom og forsøge at trække ham lidt fra dig - før han når at sætte tænderne i dig. Det gælder uanset om det er i låret, i skulderen eller i din kind, at han pludselig får fat. og det er ikke ondt ment, men derimod det modsatte, kærligt ment.
Prøv at lægge mærke til hvornår det sker og forsøg at få det stoppet før han forløber sig, afled ham, få ham på andre tanker, hjælp ham igang med noget andet, før det går galt. Jo mere du kan forhindre det i at ske, jo bedre er det.
Jo voldsommere du reagerer, jo mere kan du fortstærke problemet. Han er jo i en alder lige nu, hvor han naturligt skal igang med at finde ud af, hvad det han gør, gør ved andre. Og hvis han oplever, at han kan få en særlig reaktion ved at bide, så vil det forstærke hans lyst til at bide igen og igen, for at finde ud af, om alle reagerer ens, for at finde ud af verden...
Derfor - forsøg at afbryde jeres tætte kontakt før han når derud, hvor han pludselig bider - og hvis det så sker alligevel, så prøv at tage det så roligt som muligt, så du ikke får forstærket hans lyst til at bide og undersøge, hvad der sker :)
Hvis du vil vide mere om hvad der sker med ham udviklingsmæssigt lige nu og hvorfor han gør, som han gør, så kan du med fordel læse min bog "Helens bog om dit barns udvikling" :)
Rigtig meget held og lykke - også med vuggestuestarten. Det skal nok blive godt. De er vant til at børn kan finde på at bide - og det er slet ikke sikkert, at han vil sætte tænderne i dem, selvom han ofte sætter tænderne i mor :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske