Svar: Lære ikke at bide

8. august 2016

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære undrende mor

Tak for dit brev :)

Små børn som jeres dreng, kan godt finde på at bide - og ofte handler det om kærtegn, der kammer over. Han er stadig så lille, at han ikke kan styre og kontrollere sine bevægelser - og nogle gange, hvor han vil kærtegne dig, så bliver det lidt for hårdt og han kommer til at slå dig - og nogle gange, når han vil kysse dig, så kommer han til at bide dig i stedet...

Man kan sige, at det er "kærlighed der kammer over". Det er ikke ondt ment, selvom det kan gøre rigtig ondt - det er kærligt ment.

Det bedste du kan gøre er at forsøge at forhindre at det sker. Når du nu ved, at han kan finde på at bide dig, bedst som I sidder og krammer og har det hyggeligt, så skal du være lidt ekstra opmærksom og forsøge at trække ham lidt fra dig - før han når at sætte tænderne i dig. Det gælder uanset om det er i låret, i skulderen eller i din kind, at han pludselig får fat. og det er ikke ondt ment, men derimod det modsatte, kærligt ment.

Prøv at lægge mærke til hvornår det sker og forsøg at få det stoppet før han forløber sig, afled ham, få ham på andre tanker, hjælp ham ...

Annonce

... igang med noget andet, før det går galt. Jo mere du kan forhindre det i at ske, jo bedre er det.

Jo voldsommere du reagerer, jo mere kan du fortstærke problemet. Han er jo i en alder lige nu, hvor han naturligt skal igang med at finde ud af, hvad det han gør, gør ved andre. Og hvis han oplever, at han kan få en særlig reaktion ved at bide, så vil det forstærke hans lyst til at bide igen og igen, for at finde ud af, om alle reagerer ens, for at finde ud af verden...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Derfor - forsøg at afbryde jeres tætte kontakt før han når derud, hvor han pludselig bider - og hvis det så sker alligevel, så prøv at tage det så roligt som muligt, så du ikke får forstærket hans lyst til at bide og undersøge, hvad der sker :)

Hvis du vil vide mere om hvad der sker med ham udviklingsmæssigt lige nu og hvorfor han gør, som han gør, så kan du med fordel læse min bog "Helens bog om dit barns udvikling" :)

Rigtig meget held og lykke - også med vuggestuestarten. Det skal nok blive godt. De er vant til at børn kan finde på at bide - og det er slet ikke sikkert, at han vil sætte tænderne i dem, selvom han ofte sætter tænderne i mor :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder