Svar: Pseudotvillinger - 12 mdr.
21. marts 2016
Alder:
12 mdr.
Kære mor til snart 2
Kæmpe stort tillykke - hvor er det dejligt, at I venter jer en lille ny, og så en lillesøster:) Skønt at det er sket helt af sig selv, tillykke med det! :)
Selvom det er hårdt at få to små børn så tæt på hinanden, så har det bestemt også sine fordele. De kan lege sammen, være i dagpleje/institution sammen, de kan bruge hinanden, gå til sport sammen og naturligt have en stor glæde af hinanden, når de vokser op.
Det er korrekt, at det nogle gange kan give lidt udfordringer, hvis den ældste er en dreng og den yngste er en pige - fordi piger på mange måder kan være lidt mere modne, lidt mere foran. Det betyder, at man nogle gange vil opleve, at den yngste "overhaler" den ældste på nogle punkter - at hun f.eks. er hurtigere til at tegne uden at tegne uden for stregerne, at hun er hurtigere til at opfatte en kollektiv besked osv. Modsat, så kan det også være en fordel, at hun måske udvikler sig lidt hurtigere, fordi det er med til at udligne aldersforskellen og dermed gøre, at de bedre kan lege sammen og har mere glæde af hinanden:)
Det handler også meget om deres personlighed hver især - og dermed ikke nødvendigvis om alder. Hvis jeres dreng er lidt stille og tilbageholdende af temperament og jeres datter viser sig at være mere udadreagerende og voldsom i sin personlighed, så vil det naturligt også kunne give lidt udfordringer. Jeres dreng vil her ofte trække sig og give plads til hende, hvilket naturligvis er vældig fint, men det er vigtigt, at I som forældre er opmærksomme på, at han naturligvis også har brug for at blive set :)
Det kan faktisk også være en udfordring at få to med samme køn - fordi man let kommer til at sammenligne og meget let kommer til at forvente, at de skal have samme interesser. Og det er jo slet ikke sikkert, at de ligner hinanden - de kan være vidt forskellige og det skal de naturligvis have lov til:)
Generelt skal børn have mulighed for at udvikle sig selv. De skal have lov til at være den de nu engang er. De har brug for at man ser dem individuelt og brug for at vi ikke sammenligner dem med deres søskende. Dette gælder naturligvis uanset om der er stor eller lille aldersforskel mellem søskende, men man kan måske lettere komme til at sammenligne børnene, hvis de aldersmæssigt ligger tæt på hinanden.
I skal glæde jer over, at I har denne mulighed og det er super dejligt! Og så skal I naturligvis være opmærksomme på at se og møde jeres børn, som de forskellige personer de hver især er. I skal give dem begge en følelse af at være noget særligt, ikke fordi de gør noget bestemt, men blot fordi de er den de er - ingen kan tage deres plads og ingen af dem kan undværes :)
I skal være forberedt på, at der godt kan opstå konflikter mellem dem, - især når de er yngre. Det er rigtig svært for små børn at udskyde deres behov, og når storebror stadig er en meget lille dreng, når han bliver storebror, så vil det naturligt være svært for ham at dele mor og far med lillesøster, det vil være svært at vente på sin tur osv. fordi han jo stadig selv er et lille barn - men også dette kan ses som noget positivt. For det sikrer jo netop, at han stadig får sine behov dækket. Han kan ikke blive bedt om at "nu må du lige selv..." for han kan ikke selv. Det er hårdt for jer, for det er svært at tage sig ligeligt af dem begge, men det vil I naturligvis gøre bedst muligt, og det kommer til at gå rigtig fint:)
Med hensyn til dagpleje eller have begge børn hjemme - hvis I økonomisk kan klare det, så lyder det fint og helt okay at lade jeres dreng være i dagplejen. Han er glad for at være der, og I er glade for stedet, og det er rigtig godt. Det at komme væk hjemmefra, kan for nogle børn godt være et frirum - alt derhjemme ændrer sig, når lillesøster melder sin ankomst. Hjemme skal jeres dreng bruge en masse ressourcer på at finde sin nye rolle som storebror, finde ud af at dele mor og far med lillesøster osv., og det er naturligt hårdt arbejde. Men i dagplejen er alt, som det plejer at være, og her glider han ind i dagligdagen, som den er - uden at han skal tænke særlig meget, eller bruge særligt mange kræfter på det, fordi han allerede nu er tryg og glad for stedet.
Samtidig tænker jeg også, at det kan være rart for dig at have lidt alenetid sammen med lillesøster, så I har tid til at lære hinanden rigtig godt at kende - især fordi du med dem begge hjemme vil have rigtig meget at se til:) Du kan naturligvis også give storebror lidt fridage, kortere dage osv. som han og I synes det passer ind, og som han har behov for. Det at du holder barsel gør naturligt, at du kan være mere fleksibel i forhold til hans behov, og det skal naturligvis udnyttes.
Når det så er sagt, så skal I naturligvis også vurdere, hvordan han reagerer til den tid. Hvis han bliver rigtigt ked af at skulle af sted, fordi han fornemmer, at mor er hjemme med lillesøster, og det bare føles rigtig at have ham/dem begge to hjemme, så skal du naturligvis gøre det! Han behøver ikke komme i dagpleje hver dag, hvis I alle sammen har det bedst med at være hjemme, og hvis det økonomiske hænger bedre sammen på den måde:)
Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie fortsat, og jeg er sikker på, at I kommer til at nyde at være en lille familie på fire - I lyder til at nyde det allerede :)
Tillykke endnu en gang - og rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske