Brev:
Potteträning - fremgang!
22. marts 2016
Alder:
3 år, 7 mdr.
Potteträning - fremgang!
Hej Helen.
Tak for din hjälp det går fremad. Vi var tvungne til at starte på toilettet med ipaden, bare for at få afdramatiseret toilettet.. Det var det samme engang med potten. Men nu går det fint. Vores äldste har haft underbukser på hele weekenden. Ingen uheld, men tis på toilettet tre gange lördag og to gange söndag. Der kom også tis mandag morgen inden börnehaven, og en gang efter börnehaven. Så jeg tror at vi er på rette spor med tis...
Men så er der det med at lave pölser. Vi har ikke brugt afföringsmidler länge, det har fungeret rigtig godt med pölser hver eller hver anden dag i nogle måneder. Et lille problem er dog at det ofte händer om aftenen hvor han kan väre trät. Ofte får han også et slags kick af det, altså inden. At hele hans lille krop er i oprör fordi han skal lave pölser. De fire gange det lykkedes på potten inden jul, var jo med afföringsmiddel, og der ved man jo hvornår det kommer og det märkes helt klart anderledes for ham. Så hvordan går vi frem med det? Kan han godt forstå at han har underbukser herhjemme til en start, og får lov at få ble på når han skal lave pölser?
Igår aftes sagde han nemlig at han skulle lave pölser og ville have ble på. Jeg sagde at han godt måtte få ble på men skulle pröve at sätte sig på toilettet og lave pölser alligevel. Det ville han slet ikke, og når han så er trät samtidig så er det utroligt svärt både at lokke ham til at pröve som med tis, men også hvad er det egentlig han er ked af. Er han måske bare trät. Det endte med at han bare kom i seng.
Jeg er jo utrolig ked af at ödelägge den gode periode med at lave pölser, ved at ville presse for meget med toilettet, samtidig ved jeg ikke om han kan styre det med både underbukser og ble... Og så er der det der med at han bliver så urolig i kroppen, det kan väre svärt for ham for eks at holde sig på toilettet, eller sidde stille og vente. Han er vant til at löbe rundt og så kommer han löbende til mig "Nu kommer bajsen" som han siger.
Umidelbart tänker jeg at vi måske kan give ham underbukser på så meget som muligt, og så vurdere hvornår han kan have det i börnehaven også, og hvis han siger han skal lave pölser så får han ble på. Men skal han så lissom du skrev med tis, "tvinges" til at blive på toilettet? Det kan väre svärt at holde det til en positiv oplevelse...
Tak for hjälpen, det virker som om det her bliver en lang proces. Hvilket også er ok, så länge det er positivt. Jeg tror meget gerne han vil have underbukser på, også i börnehaven, men det med at lave pölser kommer nok lidt i vejen for ham. Jeg har haft indtrykket af at han synes det er svärt at forstå at han ikke skal have underbukser på i börnehaven, og sove i dem. Ligesom at han gerne vil, og forstår hvor vi er på vej hen, men ikke rigtig kan overskue det alligevel.
Ha det fint!