Svar: Pige på 15 måneder kan ikke gå eller tale
17. marts 2016
Alder:
15 mdr.
Kære Laura
Tak for dit brev og fine beskrivelse af din lille pige - dejligt at høre fra dig igen:)
Jeg tror, du har fuldstændig ret i, at din datter er lidt forsigtig og derfor har brug for lidt mere tid. Hun lyder ikke til at mangle kræfter i kroppen, hun kan sagtens kravle, hun rejser sig vd tingene, og hun går gerne med dig i hånden - hun kan sagtens gå, men hun har ikke helt modet til at slippe dine hænder og prøve selv - og det er helt okay:)
Det at lære at gå har forskellige faser og nogle børn kommer hurtigt igennem faserne og andre børn skal have længere tid til det. Generelt siger man, at barnet skal gå før det bliver 18 måneder, så I har stadig tid til at øve det :)
I første fase trækker barnet sig op ved tremmerne i sengen, eller møblerne i rummet, herefter bevæger barnet sig fra side til side, ved hele tiden at holde fast med hænderne og flytte sine fødder.
I anden fase bruger barnet kun sine hænder til at holde balancen med og har derved langt mere styrke i sine ben og fødder. Barnet flytter ofte hånd over hånd og kan, når det er sikkert nok, begynde at flytte en fod og en hånd af gangen.
I tredie fase øver barnet sig i at bevæge sig fra f.eks. et møbel til et andet. Endnu kun møbler, hvor barnet med sikkerhed kan nå det ene før det andet slippes.
I fjerde fase forsøger barnet at gå imellem møblerne uden støtte. Det vil sige slipper et møbel og bevæger sig hen til et møbel som er lidt uden for rækkevidde, tager et enkelt skridt og får fat i næste møbel. På dette tidspunkt kan barnet også stå op frit på gulvet uden støtte.
I femte fase vakler barnet forsigtigt og selvstændigt to eller tre skridt imellem møbler eller personer. Der er dog fortsat behov for støtte til at gå længere end dette.
I sjette fase begynder barnet at gå helt selvstændigt.
Det er altså en proces, som jeres datter skal igennem og det lyder som om, at hun umiddelbart er i fase 3. Hun kan godt gå fra et sted til et andet, men hun har brug for at holde jer i hånden hele tiden - eller brug for at hun kan nå en ting, før hun slipper.
I kan hjælpe hende ved netop at sikre dette - at hun f.eks. skal slippe mors hånd og tage fat i fars hånd eller skal slippe din hånd og holde fast i stolen i stedet eller lignende, så hun stille og roligt får modet til at slippe og stille og roligt så også tør tage et skridt og så få fat igen...
Det er vigtigt, at I støtter hende og ikke presser hende unødigt - det skal nok komme:)
Og så med hensyn til den sproglige udvikling - også her er børn meget forskellige. Har hun haft problemer med ørerne, så kan det godt gøre at sproget bliver lidt forsinket. Væske i ørerne kan gøre det svært at høre lydene helt tydeligt og fornemme små sproglige forskelle og dermed også svært at sige tingene helt korrekt.
I beskriver dog en pige, som rigtig gerne vil snakke og kommunikere - hun er ikke tavs, men taler gerne og forsøger med forskellige lyde, sin mimik og sit kropssprog at gøre sig forståelig - og det er super. Det er vigtigt, at I viser hende, at I forstår hende. Det er vigtigt, at I lytter til hende, så hun føler, at I hører hende og gerne vil hende. Det er vigtigt, at I ikke retter på hende eller presser hende ved at sige f.eks. "kan du sige..?" Men i stedet gentager ord, synger for og med hende, læser bøger, sætter ord på ting I gør sammen i hverdagen "nu får du bluse på", "blusen skal over hovedet", "så den ene arm", "så den anden arm" osv. Ligesom I kan sætte ord på ting I møder "se, der er en hund - vov vov siger den" eller "se en bus - bbbrrrr siger bussen" osv. Og hvis hun så selv prøver at sige bus og i stedet siger f.eks. "bu", så svarer du "ja, en bus" - så hun på den måde føler sig forstået og også hører ordet udtalt rigtigt :)
De normale rammer er som sagt meget vide - nogle børn taler hurtigt, og andre børn taler senere - men for et barn på 12-18 måneder kan det se nogenlunde således ud:
- Kan finde sin sut på bordet, hvis du f.eks. siger "hvor er sutten?" og den ligger inden for synsvidde
- Forstår flere ord - f.eks. mad, mor, far, hund, sut, sko - men siger ofte selv kun enkelte af ordene selv. Har et aktivt ordforråd på 15-20 ord (her tæller dyrelyde også med).
- Kender flere dyreord - "miav", "vov-vov", "pip-pip", "øf-øf".
- Sætter ord på lyde, som klodsetårnet der væltes "buum"
- Begynder at interessere sig for bøger med billeder og kan udpege bestemte ting, hvis du f.eks. siger "hvor er mor?", "hvor er hunden?" osv.
- Forstår små venlige kommandoer som "vinke", "læg dig ned", "løft numsen" (når hun skal skiftes), "ind i munden" (når hun spiser selv).
- Kan udpege f.eks. sine øjne, sin mund, sin navle
- Peger og spørger evt. "hva det?" - og interesserer sig på den måde for nye ord.
- Prøver nogle gange at gentage nye ord
Også her lyder det for mig som om, at jeres datter er godt igang med at kommunikere og måske kan ovenstående give dig et billede af, hvor hun er i forhold til gennemsnittet. Hvis du synes, at hendes sprog halter meget efter, det jeg har skrevet her, så kunne det være en god idé at få tjekket hendes ører ved en ørelæge. Det kræver ikke henvisning:)
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre - og at det også giver lidt ro med på vejen:)
Rigtig god påske! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske