Brev:
Pige på 15 måneder kan ikke gå eller tale
17. marts 2016
Alder:
15 mdr.
Pige på 15 måneder kan ikke gå eller tale
Hej Helen :-)
Jeg er lidt bekymret omkring min 15 måneder gamle datters udvikling. Måske er det bare mig, men jeg synes efterhånden, at alle alderssvarende babyer både går og begynder at tale. Og min datter gør ingen af delene.
Hun har altid været lidt "langsom" motorisk, og begyndte at skubbe sig frem på maven, da hun var omkring ni måneder - først da hun blev et år, begyndte hun at kravle rigtigt.
Nu er hun 15 måneder, og går ikke selv endnu. Hun vil rigtig gerne gå rundt med os i hånden - både udenfor og indenfor, og går også meget rundt med gåvogn. Hun rejser sig også op af alt og går rundt ved møbler og lignende. Men jeg har endnu ikke set hende stå uden at holde ved noget, og hvis jeg forsøger at slippe hendes hånd ligeså stille, når vi går, begynder hun straks at bøje i knæene for at sætte sig ned.
Så jeg ved ikke helt, hvordan hun skal komme videre herfra, når hun end ikke gør mine til at forsøge at stå selv, og da slet ikke gå uden hjælp.
Derudover kan hun ikke sige nogen ord endnu. Hun pludrer løs og "snakker" gerne med folk, og har også fundet måder at udtrykke eksempelvis "jeg vil gerne have den der, men kan ikke lige nå den" - men ord er der altså ingen af endnu.
Jeg ved, at babyer er forskellige, men det fylder efterhånden ret meget for mig, at folk bliver ved med at spørge til, om hun nu er begyndt at gå - for nu har hun jo gået med os i hånden i tre måneder. Og som sagt ved jeg ikke lige, hvad det næste skridt er, for hun kan jo dårligt komme videre i udviklingen uden at begynde at prøve selv.
Det skal siges, at hun altid har været en lidt forsigtig pige, og jeg tror helt sikkert, at det spiller ind i forhold til motorikken - men er det normalt, også i forhold til det at lære at tale?
På forhånd tak for dit svar.
Med venlig hilsen
Laura