Pige på 15 måneder kan ikke gå eller tale

17. marts 2016

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Pige på 15 måneder kan ikke gå eller tale

Hej Helen :-)

Jeg er lidt bekymret omkring min 15 måneder gamle datters udvikling. Måske er det bare mig, men jeg synes efterhånden, at alle alderssvarende babyer både går og begynder at tale. Og min datter gør ingen af delene.

Hun har altid været lidt "langsom" motorisk, og begyndte at skubbe sig frem på maven, da hun var omkring ni måneder - først da hun blev et år, begyndte hun at kravle rigtigt.

Nu er hun 15 måneder, og går ikke selv endnu. Hun vil rigtig gerne gå rundt med os i hånden - både udenfor og indenfor, og går også meget rundt med gåvogn. Hun rejser sig også op af alt og går rundt ved møbler og lignende. Men jeg har endnu ikke set hende stå uden at holde ved noget, og hvis jeg forsøger at slippe hendes hånd ligeså stille, når vi går, begynder hun straks at bøje i knæene for at sætte sig ned.

Så jeg ved ikke helt, hvordan hun skal komme videre herfra, når hun end ikke ...

Annonce

... gør mine til at forsøge at stå selv, og da slet ikke gå uden hjælp.

Derudover kan hun ikke sige nogen ord endnu. Hun pludrer løs og "snakker" gerne med folk, og har også fundet måder at udtrykke eksempelvis "jeg vil gerne have den der, men kan ikke lige nå den" - men ord er der altså ingen af endnu.

Jeg ved, at babyer er forskellige, men det fylder efterhånden ret meget for mig, at folk bliver ved med at spørge til, om hun nu er begyndt at gå - for nu har hun jo gået med os i hånden i tre måneder. Og som sagt ved jeg ikke lige, hvad det næste skridt er, for hun kan jo dårligt komme videre i udviklingen uden at begynde at prøve selv.

Det skal siges, at hun altid har været en lidt forsigtig pige, og jeg tror helt sikkert, at det spiller ind i forhold til motorikken - men er det normalt, også i forhold til det at lære at tale?

På forhånd tak for dit svar.

Med venlig hilsen
Laura

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder