Svar: Kan babyerne det de skal kunne?

6. marts 2016

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Ninja mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af dine søde tvillinger :)

Det lyder som om, at de er rigtig godt med! De fleste børn er omkring 16 måneder, før de rigtigt mestrer at spise med en ske. Det skyldes, at de indtil denne alder, ofte vil dreje i deres håndled, når de fører skeen til munden, hvorved maden ryger af skeen. De får derfor en negativ oplevelse ved at prøve, fordi de taber maden.. hvorimod det at spise med en gaffel, giver en oplevelse af succes, fordi maden bliver siddende på gaflen, uanset hvordan hånden drejer :)

Det lyder super fint, at du nogle gange må hjælpe dem maden på gaflen og de så selv fører gaflen til munden. Nogle gange vil de måske også pille maden af gaflen og spise maden med fingrene - det skal de også have lov til. Det vigtigste er, at de spiser.

Det kan være en fordel at have gang i to gafler samtidig, så du kommer mad på den ene, tilbyder den til dit dreng/pige, som selv spiser, imens kommer du maden på den anden gaffel, I bytter og han/hun spiser selv. Det gør, at dit de kan spejle sig i dig, sidder med gaflen i hånden og måske selv begynder at efterligne, vil prøve selv at føre gaflen i maden og til munden osv. Samtidig med, at du naturligt holder gang i spisningen, så de rent faktisk får nok at spise.

Det er meget meget fint, at de allerede begynder at give kram til dukken og bamsen og begynder at vise form for empati. Her synes jeg faktisk at de lyder til at være lidt langt fremme:) Det er også super fint, at de både bruger tegnsprog og sætter ord på - ligesom de nu er begyndt at gå rundt ved tingene - det lyder for mig som om, at dine børn er rigtig godt med!

I 12-18 måneders alderen er det især det at gå, som er vigtigt. De vil op, stå ved tingene, øve sig i at tage de første skridt ud i verden, øve deres balance - og de er super godt igang. Deres udforskningstrang er stor. Der er gang i dem hele tiden og de vil undersøge og afprøve igen og igen. Når de får et nyt stykke legetøj skal det undersøges, vendes og drejes, måske kastes med. De skal finde ud af, hvordan det virker. De undersøger også dig og hvad reaktion de får fra dig, når de gør forskellige ting.

Det er spændende, hvis du f.eks bygger et tårn af klodser, at se dig bygge det og derefter slå til det, så alle kloderne falder fra hinanden. Det ser sjovt ud og lyden synes de sikkert rigtig godt om. Det kan også være sjovt at lege med en stor bold som feks. en badebold, der er let og som triller nemt. Det kan være sjovt med en tromme, som man kan slå på eller et rasleæg, der har en sjov lyd, når man ryster det. Generelt er musik og sang rigtig godt. Du kan synge og danse sammen med dem, gerne sanglege, hvor du bruger kroppen og sætter fagter på. Det er sjovt at tale sammen, få sat ord på ting I oplever i hverdagen, ting I kører forbi, når I triller af sted uden for. Det ...

Annonce

... vil ofte være vigtigt for dem, at høre dig gentage ordet for ting, som de peger på. De har brug for at høre ordet og også brug for at vide, at du forstår dem:)

Det er, som du også er inde på, rigtig dejligt at være ude, og når vejret er til det, vil det være rigtig godt, at I er udenfor. Heldigvis bliver det jo stille og roligt varmere og dermed også lettere at være udendørs. Det kan være spændende at lege med vand udenfor, måske gå rundt med en lille vandkande, at have en spand og en skovl, med hjælp fra dig lave sandkager i sandkassen osv. Det kan også være spændende at samle blade og småsten og putte dem op i spanden. Du skal prøve at motivere dem til at komme tingene i spanden og ikke i munden :) En babygynge kan også være et hit. Altså den slags gynger, hvor barnet sidder i et sæde og gynges frem og tilbage.

Leg med perler tænker jeg er for tidligt. De vil blive spist - og det er der ikke grund til:) Derimod kan det være en rigtig god idé med knop-puslespil. Altså et træpuslespil med brikker, hvor der er knopper på, som de kan løfte op og øve sig i at sætte rigtigt i. Det er også med til at øve deres finmotorik. De kan også have glæde af bøger med tykke pap-sider og med simple billeder eller fotografier, som viser ting, de kender fra hverdagen og som I kan snakke om. Badedyr til badekarret vil være et hit - også gerne badeting, der kan sættes på væggen f.eks. ting der snurrer rundt, når man hælder vand i. Eller et badedyr der kan trækkes op og bevæge sig igennem vandet... Trækkedyr, altså ting som de kan holde i en snor og trække efter sig kan være et hit i takt med, at de begynder at gå mere rundt.

Et barn på 12-18 måneder vil ofte:

- Begynde at gå rundt, øve sig i at tage de første skridt og stille og roligt blive mere og mere sikker i at bevæge sig omkring.

- Begynde at kunne stå frit på gulvet, bøje sig ned og samle noget op uden at falde.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

- Klatre op i sofaen, men vil stadig have brug for hjælp til at komme ned igen.

- Spise selv - kan spise med gaffel, men fingrene foretrækkes ofte og først omkring 15-16 måneders alderen begynder barnet at kunne spise rigtigt med en ske.

- Begynde at kunne bygge tårn af 2-3 klodser. Det er sjovt at vælte et tårn, som du bygger.

- Begynde at bygge knop-puslespil, øver sig i at tage brikkerne op og hen af vejen finde ud af at vende dem rigtigt for at få dem sat rigtigt på plads.

- Begynde at sige flere små ord. Barnet kender familiens navne, barnet vil ofte også pege og bede om at der bliver sat ord på, begynder at spørge "a´det", altså "hvad er det?".

Jeg håber, at ovenstående giver dig lidt ro i forhold til dine børn. Jeg vil også anbefale dig min bog "Helens bog om dit barns udvikling", som kan give lidt idé om hvad du kan forvente og hvordan du skal reagere i forskellige situationer:)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor