Min dreng har nu i 8 måneder været ekstremt morsyg!

7. marts 2016

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

Min dreng har nu i 8 måneder været ekstremt morsyg!

Hej Helen.

Jeg har stor brug for din hjælp:-)

Min kæreste og jeg har en søn på 3,5 år. Han har ikke søskende.

I ca 8 måneder nu har han været ekstremt morsyg. Jeg er med på at der kan være faser, men 8 måneder vil jeg snart ikke kalde en fase mere.

Jeg vil lige fortælle vores historie, så du har den bedste mulighed for at sætte dig ind i det.

1.juni sidste år startede han i børnehave i vores nye by, som vi var flyttet til. Det var en kæmpe omvæltning for ham, og der gik et lille halvt år, før han var faldet rigtig til. Han er særlig sensitiv, så det tager tid, men nu går det heldigvis meget bedre.

En måned efter han startede i børnehave, blev jeg sygemeldt med stress, og det er først nu jeg er raskmeldt og skal til at søge job.

Jeg tænker at det har noget betydning at jeg i så lang tid har gået hjemme. Jeg ser ham jo meget mere, da jeg oftest henter ham tidligt. I en periode i børnehaven hvor det var svært for ham, hentede jeg hver da 13.45. Vi har derfor haft, og har rigtig meget tid sammen.

Min kæreste arbejder ca 40-50 timer om ugen, og er også meget bedre end mig til at arrangere aftaler om aftenen, så han får set sine venner.

Men det betyder så også at jeg er rigtig meget hjemme, og rigtig meget sammen med vores søn.

Jeg vil derfor tro at det er siden juli sidste år, hvor han kun vil have mig. Står jeg op med ham om morgenen, er der ingen problemer. Skal hans far det, må han ikke det ene og det andet, og vores søn vil helst spise morgenmad ...

Annonce

... med mig, skiftes af mig, have tøj på af mig, afleveres af mig osv.

Min kæreste gør selvfølgelig disse ting, så han også er med i det.

Vores søn er stærk verbalt og klog, så han er god til at udtrykke sig. I søde vendinger mod mig, men ikke mod hans far. Han siger "jeg vil ikke have en far", "far er dum", "far elsker mig ikke", "jeg kan ikke lide far" etc.
Ret hårde vendinger, og det gør selvfølgelig min kæreste ked af det. Især fordi det har varet så længe nu. Der er ikke blot tale om et par uger.

Selvom jeg prøver at være væk lidt (det blir ikke så meget), så er det ikke altid at han alligevel er sød, selvom de er alene.

Jeg føler at jeg er i den gode situation, fordi han hele tiden vil mig, er så sød ved mig, men det kan da også være hårdt hele tiden at være så meget på.

Han er også uartig som alle andre børn, men jeg er blevet rigtig god til at være tydelig overfor ham, hvis jeg skal rose mig selv.
Min kæreste er derimod gået lidt tilbage med det, måske fordi vores søn ikke vil ham, så må han hellere være sød, når han endelig kommer over.
Min kæreste er dog god til at udfordre ham lidt, når de leger, ellers min vores søn meget gerne have sin vilje hele tiden.

Det skal siges at de har rigtig gode stunder sammen, hvor de leger og rigtig hygger sig.

Hvad skal vi gøre? Jeg håber du kan give os nogle gode råd, for det har efterhånden varet ret længe, som du kan høre.

Jeg glæder mig rigtig meget til at høre fra dig.

Bedste hilsner fra
Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre