Brev:
Kan babyerne det de skal kunne?
6. marts 2016
Alder:
13 mdr.
Kan babyerne det de skal kunne?
Hej!
Denne gang handler det om hvad tvillingerne skal kunne, og hvad vi kan lave sammen.
Jeg får beskeder fra en app (vidunderlige uger), omkring børnenes udviklingstrin. I følge den, er de nu et sted hvor de kan spise selv med ske, og skal i gang med at lære at tage et stykke tøj på selv, hjælpe med at vaske op, putte en dukke, give dukken tøj på, og have et ordforråd på omkring 100 ord!
Det kan mine børn ikke.... De vil gerne lege at de giver mig eller hinanden mad med en ske, men kan ikke selv spise ud af en skål med grød fx. De spiser med gaffel, hvis jeg sætter maden på den. De kravler, står selv og har taget nogen skridt uden hjælp. De vil gerne kramme og ae dukken eller bamsen, og er interesseret i at tage dukkens hue af og forsøger at give hende den på igen. Og de forsøger nogen gange at trøste hinanden eller store bror når en af dem er kede af det. De kan lidt tegnsprog for drikke, amme, ked af det, sove, musik og flyver. Lillebror kan sige "pappa" og "pus"(vores kat), samt noget der betyder "hvad er det" og "se der". Lillesøster har lidt flere ord da hun også kan sige ja, nej, oi og borte.
Jeg kommer helt i tvivl om de er med i forhold til hvad de skal kunne?
Jeg vil også gerne høre om jeg udfordrer dem nok i forhold til hvad vi laver sammen!
Jeg er med når de leger og undersøger deres legetøj og det nye store hit, er at læse bøger. Der ud over leger vi tumlelege, hvor de får brugt deres krop, og de begynder at blive lidt interesseret i sanglege hvor vi klapper i hænder, finder næsen osv.
Jeg vil gerne mere udenfor med dem, men lillebror synes ikke det er særlig fedt at sidde i en klapvogn. Han vil heller ned på jorden, og jeg er bange for det bliver for koldt og har svært ved at styre to krabbelurer på én gang, der bliver gale over nedsat bevægelighed i flyverdragt og putter alt muligt af sand, blade, småsten og skumle sager i munden. Er de for lille, eller er jeg for pylret? Er det bare med at komme udenfor?
Jeg har også set perler for baby fra og med et år (store) og farvekridt, men tvillingerne virker ikke motiveret for andet end at putte de forskellige ting i munden, og krølle og spise papiret.
Jeg har planer om at være hjemme med de små nogen måneder endnu, da jeg har utrolig meget ferie til gode. Jeg ser meget frem til at nyde de øjeblikke der med min store dreng var mest forbeholdt dagplejemor.
Glæder mig til at læse hvad du tænker!
Kærlig hilsen
Ninja mor