Svar: Bevidsthed om at mor ikke forsvinder

23. februar 2016

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

De fleste børn er faktisk omkring 16 måneder, før de begynder at have lidt hjernemæssig forståelse af, at vi ikke forsvinder helt, selvom barnet ikke kan se os. Indtil den alder, vil de fleste børn opleve, at vi er væk, når vi er ude af syne. De kan ikke forholde sig til, at vi er lige inde på den anden side af væggen, at vi sidder i stuen, når de er på deres værelse, ligesom de ikke kan forholde sig til tid og derfor ikke ved, om vi kommer igen om 5 minutter eller om 5 timer - når vi er ude af syne, så er vi væk...

Man fornemmer ofte dette særlig meget i 8-10 måneders alderen, hvor barnet er i separationsfasen og hvor barnet kan protestere højlydt over at "blive forladt". Din datter bliver måske ked af det, græder frustreret og ulykkeligt, hvis du går på toilettet eller hvis du putter hende og går fra hende - og hun viser stor gensynsglæde, løfter måske armene op og signalerer "tag mig op", når hun ser dig igen. Det er ikke udspekuleret men en oprigtig glæde over "åh, der var min mor, hun har ikke forladt mig" :)

Det samme ser man ofte i 13-14 måneders alderen, ofte sammenhængende med at barnet her begynder at gå mere selvstændigt og bevæger sig mere og mere rundt i verden på egen hånd - så kommer der en slags "separations-gentilnærmelses-fase", hvor barnet på den ene side vil op, skal have et kram og mærke, at man er der, og på den anden side skubber en væk, vil selv og ikke vil holdes eller være på skødet. Det kan være rigtig svært i den alder at finde balancen mellem at være der og at give slip...

Det kan være en god idé at øve "jeg er lige her" - for et barn i 8-9 måneders alderen kan borte tit lege være rigtig sjove. Du kan også gemme dig bag en sofa eller en stol og kikke frem og sige "bøh!" eller lignende, så barnet på den måde oplever, at du forsvinder kortvarigt og det er sjovt, når du kikker ...

Annonce

... frem igen. Du kan også med fordel snakke med din datter, når du f.eks. går ud i køkkenet og lader hende være i stuen, så hun hele tiden kan høre at du er der, at du ikke er forsvundet. Du kan kikke ind til hende gennem døren og sige "hej skat, jeg er lige her", så hun ser dig, ser at du ikke er væk, og du kan opfordre hende til at søge dig "kom herud, kom jeg er her, kom ud til mig", så hun stille og roligt lærer, at hun kan bevæge sig efter dig, måske lede efter dig...

Dette kan stille og roligt udvides mere og mere, så hun i 13-14 måneders alderen måske begynder at synes det er sjovt med lidt gemmeleg. At I f.eks. skal lede efter hinanden.
Sig små lyde, så din datter får en fornemmelse af at du er der, selvom hun ikke kan se dig, og at I kan gå efter lydene. I forældre kan skiftes til at gemme jer og så sammen med jeres datter finde den anden - en slags lyt og søg. I kan også i hverdagen være opmærksomme på at spørge efter den anden f.eks. "hvor er far henne? Skal vi finde far?" eller lignende og så tage hende med ind i rummet, hvor far er - I kan kalde på ham osv. så hun på den måde får en bevidsthed om at far er der selvom han er ude af syne. Og får en fornemmelse for at man kan bevæge sig mellem rummene og derfor stadig kan være der.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Og stille og roligt kan hun så også lærer at bevæge sig selv igennem rummene - når hun bliver 16-18 måneder, kan I måske begynde at give hende små opfordringer, som "kan du finde din sut?" eller "Hvor er dine sko?" og hun begynder her at kunne huske, at sutten ligger på bordet i stuen, eller at skoene står i gangen, og hun går efter dem - og kan måske så småt huske, hvad det er hun skal hente...

I min bog "Helens bog om dit barns udvikling", kan du læse meget mere om, hvad din datter kan hvornår, og hvordan hun oplever verden :)

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor