Hvordan lærer babyer bedst at spise selv?

23. februar 2016

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Hvordan lærer babyer bedst at spise selv?

Hej Helen,

Jeg vil høre, om jeg kan få nogle råd i forhold til at lære min datter på 8 måneder at spise selv.

Indtil nu har jeg givet min datter rugbrødshapsere ind i munden med min hånd. Og aftensmaden bliver givet med ske/hånd.

Jeg har forsøgt at lade hende sidde med hele tallerkenen selv, hvilket resulterede i, at hendes hænder gravede al maden sammen og intet kom ind i munden.

Jeg forsøger også at give hende mad skåret ud i passende stykker, så hun kan øve pincetgrebet. Men jeg gør det ikke meget, da ...

Annonce

... hun bare sidder og leger med det i hånden - det kommer ikke ind i munden.

Min datter vil ikke spise grød, så det er kun til aften, at vi bruger ske. Skeen sidder hun selv og leger med, men jeg giver hende mad med skeen, da hun ikke kan det selv.

Jeg vil gerne nå hen til at jeg ikke skal 'fodre hende' men at hun i stedet kan spise selv. Indtil nu har det dog været godt at jeg har givet hende mad med fingrene, da hun på den måde har fået nok at spise til hvert måltid.

Med venlig hilsen
Mor til datter på 8 mdr.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor