Brev:
Hvordan lærer babyer bedst at spise selv?
23. februar 2016
Alder:
8 mdr.
Hvordan lærer babyer bedst at spise selv?
Hej Helen,
Jeg vil høre, om jeg kan få nogle råd i forhold til at lære min datter på 8 måneder at spise selv.
Indtil nu har jeg givet min datter rugbrødshapsere ind i munden med min hånd. Og aftensmaden bliver givet med ske/hånd.
Jeg har forsøgt at lade hende sidde med hele tallerkenen selv, hvilket resulterede i, at hendes hænder gravede al maden sammen og intet kom ind i munden.
Jeg forsøger også at give hende mad skåret ud i passende stykker, så hun kan øve pincetgrebet. Men jeg gør det ikke meget, da hun bare sidder og leger med det i hånden - det kommer ikke ind i munden.
Min datter vil ikke spise grød, så det er kun til aften, at vi bruger ske. Skeen sidder hun selv og leger med, men jeg giver hende mad med skeen, da hun ikke kan det selv.
Jeg vil gerne nå hen til at jeg ikke skal 'fodre hende' men at hun i stedet kan spise selv. Indtil nu har det dog været godt at jeg har givet hende mad med fingrene, da hun på den måde har fået nok at spise til hvert måltid.
Med venlig hilsen
Mor til datter på 8 mdr.