Svar: Begyndende skævt kranie

20. februar 2016

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Maria

Tak for dit brev og tillykke med den lille dreng :)

Din drengs kranieknogler er meget bløde, og de tager derfor facon efter, hvordan han ligger. Det er vigtigt, at han puttes på ryggen, når han skal sove - det er vigtigt for at forebygge vuggedød - men det er samtidig vigtigt, at du drejer hans hoved skiftevis til højre og venstre, for at forebygge at han han ikke får et fladt baghoved, ligesom hans ene side af hovedet ikke skal blive mere flad end den anden side af hovedet.

Nogle børn får en vane, en foretrukken side, så når de ligger på ryggen og sover, så drejer de hovedet til samme side hver gang - her er du nødt til at gå ind og styre, hvilken side hans hoved bliver drejet til. Hvis hans foretrukne side f.eks. er den venstre side, så skal du "tvinge" hans hoved til at kikke til højre. Det kan du f.eks. gøre ved at tage en sok, fylde den med grødris og på den måde lave en tung pude. Den ligger du ved hans hoved, og så holder den hovedet, så ansigtet kikker til den side, du ønsker.

Du skal være opmærksom på, hvordan du ammer eller giver flaske. Hvis du ammer, er det vigtigt, at du bruger for skellige ammestillinger. Hvis du giver flaske, er det f.eks. vigtigt, at du ikke altid giver ham flaske med højre hånd, fordi presset på hans hoved, hver gang han spiser, så vil være til samme side. Det samme gælder, når du bærer ham rundt. Det er vigtigt, at du skifter mellem at bære ham på din højre og venstre arm.

Det er også vigtigt, at du lægger ham på maven så meget som muligt, når han er vågen. Når han ligger på maven er der ikke noget pres på hans hoved, og du undgår derfor at hovedet bliver fladt. Han kan ligge på ...

Annonce

... maven hen over dine lår, han kan ligge på maven hos dig, på et tæppe, hen over ammepuden eller du kan lægge ham på maven i forbindelse med at du skifter ham.

Du skal passe på ved brug af autostol. Den skal naturligvis bruges i bilen, fordi det er sikkerhedsmæssigt nødvendigt, men du skal ikke bruge den indedøre. Det samme gælder f.eks. skråstol - det er bedre at undvære denne og så lægge ham på maven på et tæppe på gulvet.

Du skal altså hele tiden være opmærksom på i hvilken retning din drengs hoved vender, både når han er vågen og når han sover. Og du skal hjælpe ham med at dreje hovedet til hans ikke foretrukne side. Og ja - du har naturligvis ret i, at hvis han så altid ligger med hovedet til den side, så risikerer du at han bliver flad der - derfor skal du hele tiden gå ind og kikke på hans kraniefacon og prøve at vurdere, hvordan du lejrer og bærer ham bedst. Hvis det er svært for dig at se det og vurdere det, så spørg din sundhedsplejerske eller læge til råds. Netop fordi hans kranieknogler stadig er meget bløde, så kan du nå at rette det op nu og det vil være super godt. Det er ikke farligt, men det ser naturligt pænest ud, hvis han har en fin rund hovedfacon:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er super godt, at du er opmærksom på at få løsnes hans nakke og halssener, så han ikke at den grund holder hovedet i en fast stilling - og i takt med at han får løsnet op her og du arbejder med at han også skal dreje hovedet til sin ikke foretrukne side, så vil han naturligt ofte selv begynde at kikke både til højre og venstre.

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre. Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem :)

Rigtig meget held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor