Meget urolig søvn

20. februar 2016

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Meget urolig søvn

Hej Helen.

Har et spørgsmål angående vores dreng på 10 måneder. Han er en glad, nysgerrig og meget aktiv baby. Har kravlet siden han var 8,5 måneder og der er dælme fart på. Rejser sig op af alt, stikker i et hyl når døren lukkes ud til gangen (og nye oplevelser) og er generelt optaget af at opleve verdenen. Vi har ikke rigtig mærket noget til separationsfasen hos ham, måske var der lidt for et par måneder siden hvor han godt kunne finde på at græde når vi kom fremmede steder hen med mange mennesker og larm, og han blev holdt af fremmede. Men den sidste måned har der ikke været noget, han vil gerne holdes af andre og er tillidsfuld, men vi skal trøste hvis han bliver ked af det.

Jeg startede på arbejde da han var 8,5 måneder og min kæreste tog over herhjemme, hvor han har barsel nogle måneder endnu. Vores søn er meget tryg ved sin far, men jeg har noglegange et mor-tag på ham ifm. putning og trøstning. Da vi skiftede sov vores søn dårligt i to ugers tid, hvorefter alt var fint igen men dette kun i en uge. Før det havde han haft to gode måneder hvor han sov igennem og fik flaske tidlig morgen.

Den sidste måneds tid vækker han os et sted mellem 10 og 20 gange i løbet af den tid vi ligger i sengen. Oftest ligger han på ryggen med sut i munden (kan selv finde den i sengen) og klynker med øjnene lukkede. Han falder tit til ro når vi vender ham om på siden og giver ham pude eller sovedyr til at kramme, men nogle gange skal han op i vores favn før han kan finde roen igen. Nogle gange vågner han fordi han har skubbet sig op i et hjørne og falder igen til ro når han bliver lagt på plads på siden. Han viser ikke tegn på at savne vores nærhed, strækker ikke hænderne op mod os eller lignende. Det er oftest meget hurtigt at få ham til at falde i søvn igen, vi bruger ikke mere end få minutter per gang. Men antallet af gange er så hårdt for vores søvn, særligt for min kæreste som har nattevagten alle hverdage. En overgang tog vi ham over i vores seng ved 5-tiden og det gav nogle gange lidt mere ro, men bestemt ikke hver gang. Det er vi dog gået væk fra, da vi ikke vil give ham den vane.

I perioden har han, udover at lære at kravle og rejse sig op, fået to tænder i overmunden og haft lidt rødmen i ørene, men vi har prøvet at give ham panodil at sove på efter lægens anvisninger og det gør igen forskel. Vi har også prøvet at tilbyde ham vand, men det vil han ikke have. Han er ikke sulten, da han ikke har travlt med at få grød om morgenen.

Vi har haft ham i vores soveværelse ved siden af vores seng med tremmesengen koblet til vores seng i lang tid med succes, men da han lærte at kravle selv, kravlede han bare over i vores seng hvis ...

Annonce

... han ikke gad sove, og så var det ikke en sikker løsning længere. For et par nætter siden prøvede vi at sætte hans seng i eget værelse men det har ikke gjort nogen forskel. Han har dog haft et par opvågninger tidligt på morgenen hvor han er blevet utrygt pga. de nye omgivelser, men natteopvågningerne er som de plejer.
Han har tidligere haft meget eksem men det er blevet meget bedre og der er oftest slet ingenting.

Han sover typisk 14-15 timer i døgnet, afhængig af hvor dårlig nattesøvnen har været.

Dagsplan:
7: står op og får havregrød + vand af kop.
9: lidt brød, frugtmos, frugt eller andet + vand.
9:30-10:30: lur. Kan variere mellem 30 min og halvanden time afhængig af hvor slem natten har været. Når han vågner får han lidt vand at drikke.
11:30: frokost, rugbrødsmadder med pålæg, rester fra aftensmaden. Spiser ALT og har ikke problemer med klumper. Leger med maden, undersøger den osv.
13: 180 mL mælk af flaske.
13:30-15. lur. Varer op til to timer. Vi lader ham ikke sove efter kl. 16.
15:30. lidt brød, tykmælk, frugt eller andet.
18: aftensmad. Spiser rigtig meget, primært vores mad, nogle gange suppleret med mos.
19: tilbydes havregrød. Meget forskelligt hvor meget han spiser.
19:30-20: 180 mL flaske i sengen og puttes samtidig.
22: natflaske, 150 mL.

Mht putning: vi har fast putteritual med godnatsange og vi giver ham flasken i sengen. Med et par hænder på hans krop kan vi få ham til at falde i søvn meget hurtigt. Nogle gange vågner han dog igen, fx ved at være trillet om på maven og så vælger han enten at feste (rejser sig op, kaster med sutten, griner osv) eller at blive gal og skælde ud. I disse tilfælde bruger vi din se til metode og han sover inden for 30 minutter. Her falder han i søvn mens vi ikke er i rummet.

I dagslurene kræver han for tiden lidt trilning med barnevognen for at overgive sig til søvnen men sover tit helt uden opvågninger.

Vi tolker hans uro om natten som motorisk betinget og ikke som separationsangst, men vi vil gerne høre din mening og om der evt er noget nyt vi kan prøve af.
Kunne det fx være en ide at lade ham ligge og klynke lidt (dvs. op til et par minutter (og selvfølgelig gå derind hvis det bliver rigtig gråd)) for at se om han i virkeligheden selv kan klare det? Vi går altid ind til ham relativt hurtigt.

Han bliver jo ofte rolig og sover videre blot vi vipper ham om på siden - hvis det blot handler om ny sovestilling kan jeg ikke rigtig forstå at han ikke "bare" gør det selv når han nu godt kan finde ud af det. Fx gør han det selv efter natflasken. Men det er nok ikke så simpelt.

Håber jeg fik alt det væsentlige med.

Med venlig hilsen
en træt mor og far.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder