Svar: Skubber sig hen ad gulvet
7. februar 2016
Alder:
9 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Det er meget normalt, at børn skubber sig lidt skævt fremad på gulvet og bruger den ene arm og det ene ben mere end det andet. Du har naturligvis ret i, at hvis barnet bevæger sig skævt gennem længere tid, så kan man godt forestille sig, at de bliver lidt skæve eller ikke får styrket deres ryg- og benmuskler ens, men det er nu mit indtryk, at de ofte kun gør det i en periode og stille og roligt lærer de at gøre det rigtigt...
Det vil dog være rigtig godt, hvis du kan hjælpe din dreng til at bruge begge ben. Når han ligger på maven og skubber sig fremad, så må du gerne sætte dig bag ham og presse skiftevis på venstre og højre fodballe, så du på den måde hjælper ham til at få fornemmelse for, at han kan bruge begge ben og fødder ligeligt. ...
...
Det kan nogle gange også hjælpe at give ham bare ben eller give ham nogle skridsikre lapper på knæene eller f.eks. knæbeskyttere se gobabygo.dk. Et glat trægulv eller løse tæpper, gør det også svært for ham helt at finde ud af teknikken og det kan derfor hjælpe, hvis du lægger ham på et skridsikkert underlag f.eks. nogle store gulvbrikker eller har et fastliggende vægtilvæg gulvtæppe...
Du må også meget gerne hjælpe ham op på alle fire, så han ligger i kravlestilling. Når han ligger der, skal du hjælpe ham med at rokke frem og tilbage. Det er i rokkende stilling, at han finder ud af at vægtoverføre, så han flytter arme og ben og dermed lærer at kravle.
Håber du kan bruge dette lidt videre:)
Fortsat held og lykke! Dejligt at høre, at han er så aktiv og nyder at bevæge sig mere og mere rundt!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske