Svar: Tandbørstningen volder store problemer

16. januar 2016

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære mor og far

Tak for jeres brev :)

Når man er 10 måneder gammel, så er det meget svært at forstå, hvad det er I vil og gør. Jeres dreng vil naturligt lukke munden for tandbørsten, det sker som en naturlig refleks, og han vil protestere, fordi han ikke forstår det.

Tænderne skal som udgangspunkt børstes to gange dagligt, morgen og aften. I bør bruge tandpasta, men meget lidt - ikke mere end hvad der kan være på hans lillefingernegl.

Det er rigtig fint, at I har forsøgt at lægge ham og sætte ham på puslepuden, det er fint at forsøge lidt forskellige metoder, for at se, hvor han er mest tryg. Jeg vil anbefale jer, at I lige nu prøver at sætte jer med ham på skødet eller lader ham sidde på et bord, med ryggen mod den, som børster tænderne. Det kan gøre det lettere at få overblik over hans tænder, når I holder ham på denne måde, og han vil føle sig lidt mere tryg, når han sidder op af jer.

Sæt ham evt. foran et stort spejl, så han kan se både sig selv og jer og bedre kan følge med i, hvad der sker.

I må gerne synge en lille sang f.eks. "du skal børste dine tænder, hver gang du vasker hænder" eller lignende. Det vil på sigt gøre, at han kan følge lidt med i tandbørstningen og når sangen slutter, så er I færdige.

I må ...

Annonce

... gerne give ham en tandbørste, evt. en kombineret tandbørste og bidering at bide og gumle lidt på, før I går i gang. Lad ham holde den i hånden, når I så børster hans tænder med en anden børste.

Prøv at børste tænderne på samme måde hver gang. Det giver genkendelighed og dermed tryghed. Samtidig husker I også selv at få børstet alle tænder.

I takt med at han får alle sine mælketænder, vil det være rigtig godt, at I børster i følgende rækkefølge:

- Start med at børste alle tyggeflader i over- og undermund.

- Børst derefter ydersiden af tænderne i overmunden.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

- Børst indersiden af tænderne i overmunden.

- Børst ydersiden af undermunden.

- Børst indersiden af undermunden.

Hvis han lige nu er helt ulykkelig og protesterer voldsomt, når bare han ser sin tandbørste, så er det vigtigt, at I ikke presse for meget på, men forsøger at få ham gjort tryg igen. Gør det så vidt muligt til en leg og stop med tandbørstningen før han bliver alt for ked af det, så han ikke oplever det slem, men finder ud af, at det faktisk kan være okay. I takt med at han bliver tryg ved situationen kan I så øge varigheden og grundigheden som I børster tænderne med:)

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke med ham fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder