9 måneder og vågner mange gange

16. januar 2016

Kategori:
Alder:
9 mdr.

9 måneder og vågner mange gange

Hej Helen

Efter i lang tid blot at have læst brevkassen for at løse vores lille udfordring så er det nu blevet min tur til at skrive.

Først lidt baggrund, vi har en dejlig dreng, Sebastian, på nu 9 måneder. Han er i løbet af dagen næsten altid glad og tilfreds, kommer vidt omkring og udvikler sig vist som hans skal. Han er sjældent i ro når han er vågen, og gider ikke sidde og putte eller andet. Der skal mere eller mindre ske noget hele tiden.

Vores problem er, som så mange andre kan jeg se :) , at han sover rigtig, rigtig dårligt i løbet af aftenen og natten. Dette er nu kommet så vidt at vi er desperate efter at få lidt mere end blot 1-1½ times sammenhængende søvn.

Vores plan for dagen ser nogenlunde sådan her ud:

05:30-06:00 - Vi står op (Grundet vores arbejdstider er vi nødt til at stå op på dette tidspunkt for at nå det hele, vi står også op her i weekenden, dog mest fordi det er her han vågner)
06:30-07:00 - Vi spiser morgenmad, han spiser her det meste af en portion havregrød (1 dl. havegryn, 1½ dl. vand)

07:45 - Afleveres i dagpleje på hverdage.
07:00-09:15 - Leg og anden aktivitet i weekenden/fridage

09:30-10:15 - Formiddags mellemmåltid bestående af lidt frugt, halv bolle med smør, frugt smoothies. Ikke altid at han spiser ret meget her. (hverdage i dp.)
09:15-09:45 - Formiddags mellemmåltid bestående af lidt frugt, halv bolle med smør, frugt smoothies. Ikke altid at han spiser ret meget her. (weekend/fridage)

10:15 - Puttes til formiddagslur, får ofte en flaske på 150 ml. MME her. Spiser som regel ca 120 ml. nogen gange det hele (hverdage i dp.)
09:45 - Puttes til formiddagslur, får ofte en flaske på 150 ml. MME her. Spiser som regel ca 120 ml. nogen gange det hele (Weekend/fridage)

11:00-11:45 - Vågner fra sin formiddagslur og kommer ind og leger anden aktivitet lidt (hverdage og weekend. Tidspunktet for hans opvågning varier indenfor de 45 min og er afhængig af puttetidspunktet)

12:30 - Får middagsmad bestående oftest af. Stykker af frugt/agurk/banan. Et halvt rugbrød med pålæg. Derudover skal der ofte lidt mad fra glas til (dem fra Semper m.m.) Han spiser som regel ikke super godt på dette tidspunkt og vi kan måske få et par stykker af rugbrødet i ham, det meste af frugten bliver ikke spist og glas maden tager han som regel kun et par skefulde af.

12:30-14:00 - Leg og anden aktivitet.

14:00 - Puttes til middags lur. får ofte en flaske på 150 ml. MME her. Spiser som regel ca 120 ml. nogen gange det hele

14:45-15:00 - Vågner fra middagslur her. Er næsten umuligt at få ham til at sove videre her. Vi har prøvet at gå med barnevognen, rokke den, synge for ham, lægge hånd på. Ja nærmest alt vi kan komme på, men han bliver blot mere og mere frustereret/hidsig og til sidst må vi give op og tage ham op.

15:00-17:30 - Leg og anden aktivitet.

17:30-18:00 - Vi spiser aftensmad. Han får som regel det samme som os, dog tilpasset ham med hensyn til salt og krydderier. Det er gerne ris/kartofler med en form for kylling eller fisk.

18:30-19:00 - Vi påbegynder putte ritualet som startet med et bad efter maden. Han bliver herefter gjort klar til natten ved at få redt hår, børstet tænder og får nattøj på.

19:00-19:30 - Han får en flaske inden han skal sove, sover på eget værelse, flasken er på 180 ...

Annonce

... ml. han spiser som regel det meste her. nogen gange efterlades der en 10-20 ml. Han falder nemt i søvn oftest uden hverken piv eller gråd.

Fra dette tidspunkt af er det som regel et spørgsmål om ca. 1, nogen gange 2 timer før han vågner igen, nogen gange kun 30 min. Når han vågner er det som ved eftermiddags luren, næsten umuligt at få ham til at sove igen, vi har prøvet "shhh", lægge hånd på, tage op/ligge ned osv. dette gør ham dog blot mere ked af det/frustreret og det eneste der her hjælper er at give ham en flaske igen. Han spiser her ca 10-20 ml. og sover så videre. Seancen kan så gentages efter 1-2 timer igen.

Dette kan vi så gøre en 2-3 gange før dette så heller ikke virker længere. Her bliver han blot frusteret når han får flasken og fægter vildt med arme og ben, samt skriger så man skulle tro at nogen havde stukket ham med noget spidst :)

Herefter er det eneste der kan hjælpe lidt at han kommer ind til mor i vores seng, og her kan vi så kæmpe alt fra 30 min. til 1 time på at få ham til at sove igen. Herefter gentager det tidligere mønster sig, han sover 1-2 timer og vågner så igen. Her kan en flaske som regel også hjælpe og han spiser oftest ikke det store, nogen gange tømmes flasken dog.

Vi har inden jul fået tjekket ørene og der var ikke noget galt. Så vi føler os ret sikre på at det ikke er ørene som er problemet.

Set på ovenstående er jeg ret sikker på at vi har fået indført en rigtig dårlig vane med flasken og at han nu associerer den med at sove. Dog føler jeg at dette ikke alene er årsagen, da dette problem var der også før vi gik over til flaske.

Vi gik over på flaske og MME grundet mangel på mælk fra mor.

Udover flasken er jeg helt på bar bund med hvad det kan være, da selv flasken holder op med at virke i løbet af aftenen/natten.

Han virker ofte også stadig træt når han kommer op, dvs. gaber, gnider øjne, ser træt ud. Han tager sig også til øret, hvilket var årsagen til at vi fik dem tjekket, men har siden ladet mig fortælle at det også kan være et tegn på træthed. Trods dette er han stadig aktiv, og nogen gange virker det som om at han virkelig kæmper for at holde sig vågen.

Vi er for nylig skiftet til en Sensitiv MME fordi det måske kunne være maven som drillede, dette har vi ikke fået tjekket ved lægen endnu. Han virker nogen dage til at have rigtig meget luft i maven (prutter ofte og højlydt, nogen gange med et lille "piv" når han gøre det) Dette skal vi selvfølgelig have tjekket ved lægen, men det er først for nyligt at det er opstået.

Det skal også lige siges at Sebastian aldrig rigtig har sovet mere end max 2 timer af gangen. De få gange det er sket at han har sovet længere (og det kan tælles på en hånd stadig) virker de tilfældige, vi har gjort det samme som de andre dage, og der syntes ikke at være noget anderledes ved dagen.

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre bla. om hvordan vi bedst vender ham af med flasken for at få ham til at sove, for det er klart et af problemerne. Derudover kunne jeg godt tænke mig om du havde nogen gode råd/ide'er til hvordan både jeg og mine kæreste igen kan få lidt sammenhængende søvn, og måske endda lidt tid til hinanden om aftenen igen. Vi er ved at være lidt godt brugte og håber derfor på lidt hjælp.

Hilsen
en fortvivlet og søvndesperat far og mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor