Svar: Utilfredse tvillinger

7. januar 2016

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære tvillingemor

Tak for dit brev :)

Jeg kan godt forstå du synes det er hårdt - det er ikke fordi dine piger er "for aktive" - de lyder aldersvarende og til at stortrives på alle måder. Men det er naturligt ekstra krævende at have to børn på en gang og samtidig så sover de jo ikke ret længe af gangen. Det er derfor begrænset, hvor mange pauser du har i løbet af dagen og det tærer naturligt på dine kræfter og dit overskud...

Du skriver, at du ikke har mulighed for at lade pigerne sove ude, og det er naturligt svært, når du nu fornemmer, at det faktisk hjælper dem - og at de hos dine forældre kunne sove bedre og længere, netop fordi de har have. Men nu er det sådan situationen er og du må forsøge at få det bedste ud af dette.

Det vil stadig være rigtig godt, hvis du kan vænne dem til at være i barnevognen og gøre det til en rutine i hverdagen at trille dem en tur, når de f.eks. skal sove middagslur. Det vil være rigtig dejligt for dig at komme ud - også selvom det bliver en tur på måske kun 45 minutter, så er det rart at komme lidt væk hjemmefra. Og lykkes det så at få dem til at sove lidt længere, så må du glæde dig over det - sover de kun en kort lur, så er det så sådan.

Det vil og kan naturligt godt ændre sig på sigt. I takt med at de bliver ældre, kan sidde mere op i vognen, kikke på verden, som I triller forbi, blive fyldt rigtig godt op med indtryk - og samtidig naturligt også bliver ældre, får et andet søvnbehov og en anden aktivitet i løbet af dagen, bruger sig selv rigtig meget både motorisk og mentalt - ja så ændrer deres rytme sig naturligt og dermed også deres søvn- og vågenperioder. På den måde vil tiden arbejde lidt for jer. Og når det om et par måneder forhåbentlig bliver lidt varmere og bedre vejr, så vil det være rigtig dejligt for jer alle tre, hvis de er vænnet til at være i barnevognen og kan være lidt mere ude...

Det lyder helt normalt, at de ikke kan være vågne i mere end ca. 1.5 time af gangen. Det hænger naturligt sammen med, at de sover korte lure dagen igennem - hvis de kunne sove en lur på 2-3 timer, så ville de naturligt ofte kunne være vågne i lidt længere tid efterfølgende, men når de ikke sover i mere end måske 40 minutter, ja så bliver de naturligt hurtigt trætte igen.

Det kan nogle gange hjælpe at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur for på den måde at forlænge deres vågenperiode lidt - samtidig med at badet stimulerer dem rigtig godt ...

Annonce

... både motorisk og mentalt og kan være med til, at de så sover en længere og bedre middagslur, når de så puttes til den. Men det kræver naturligvis, at du har lidt hjælp derhjemme, for det er svært at skulle bade to piger samtidig... I kan dog forsøge dette i weekenden, hvor far er der til at kunne tage del i plejen af pigerne, for at se om I så på den måde kan få skabt lidt en anden rytme:)

Det er rigtig godt, at de er så glade for at bruge sig selv motorisk og allerede viser tegn på at ville kravle. De er ikke stærke nok til at kunne kravleteknikken endnu, men du kan hjælpe dem med at krybe. Sæt dig bag dem og pres skiftevis på venstre og højre fodballe, så du på den måde hjælper dem med at komme fremad, og de på den måde lærer teknikken.

Læg dem på maven foran et spejl, det kan nogle gange aktivere dem lidt at ligge og kikke på sig selv :) Samtidig styrker det ryggens muskler rigtig godt at ligge på maven, så det er super dejligt, at de er glade for dette. Har du en ammepude? Det kan være en idé at lægge dem på maven hen over ammepuden, så armene ligger foran puden, og de på den måde ligger lidt løftet. Det kan nogle gange gøre, at de synes det er sjovere at ligge på maven lidt længere tid og samtidig kan det være svært for dem at vende sig ... ikke at du generelt skal forhindre dem i at vende sig, for det må de meget gerne...

Når de ligger på ryggen kan det være underholdende at kikke på et aktivitetsstativ eller forskellige uroer der bevæger sig, legetøj du hænger op, som de kan forsøge at få fat i eller slå til.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Ranglesokker på fødderne vil måske også interessere dem og kunne underholde dem lidt. Når de ligger på ryggen og løfter benene op, så vil fødderne "rasle" og blive interessante og de kan bruge lidt kræfter på at få fat i egne tæer, løfte deres ben og fødder og måske hive sokkerne af...

De lærer hen af vejen at ligge lidt for sig selv - især tvillinger bliver ofte gode til at vente, fordi de naturligt er nødt til nogle gange at vente på hinanden;)

Lad dem ligge på et tæppe i nærheden af dig, når du f.eks. er i køkkenet, skræller kartofler, lægger tøj sammen eller lignende. Så du er i nærheden og kan snakke lidt med dem, de kan se dig, høre din stemme, prøve at efterligne dine lyde, pludre lidt med dig, men I er fysisk ikke helt tætte og du er i gang med at lave lidt praktisk imens de leger:)

Håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke med dem begge fortsat! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor