Utilfredse tvillinger

7. januar 2016

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Utilfredse tvillinger

Kære Helen,

Tak for dit svar sidst. Jeg har - som du anbefalede - indført en flaske inden hver lur. De vil ikke altid drikke, men tilbudet er der altid. Jeg følger herudover i hovedtræk den døgnrytme, som du gav.

Desværre går det ikke bedre med søvnen i dagstimerne. De vil forsat kun sove ca. 40 min. af gangen, hvorefter det efter mange forsøg ikke er muligt at få dem til at sove videre. Efter jeg har forsøgt i 20-30 min. tager jeg dem op.

De kan dog kun holde sig vågne i omkring 1 1/2 time, hvorefter de gnider øjne, pylrer og vil sove. Jeg har forsøgt at strække dem kort, for at se om det ville hjælpe på søvnen, men uden succes. Er det alderssvarende, at de kun kan holde sig vågne i 1 1/2 time? Og hvornår kan man forvente, at de vil kunne holde sig vågne i længere tid?

Vi var julen over hos mine forældre, hvor det var muligt at stille dem ud at sove i deres barnevogn. Og hvilken forskel dette gjorde! De vågnede fortsat efter 40 min. men jeg kunne få dem til at sove videre ved blot at give sut 1-2 gange. Enkelte gange sov de også 1 1/2 time i et stræk (uden det i øvrigt havde betydning for deres gode nattesøvn).

Da vi kom hjem igen gjorde jeg derfor det, at jeg bar deres barnevognslifte op i lejligheden og puttede dem til deres lur direkte under pivåbne vinduer i soveværelset. Men ak - de vil igen kun sove 40 min. af gangen, hvorefter jeg ikke kan få dem til at sove videre. Det er desværre ikke muligt at stille dem at sove udenfor herhjemme.

Jeg forsøger at gå en tur med dem hver dag til middag, men her vågner de også efter 40. min. hvorefter det tager min 20-30 min. at få dem til at sove videre.

Jeg er ved at gå ud af mit gode skind over det - især fordi jeg jo lige har set, at de kan sove længere, da vi var ...

Annonce

... hos mine forældre. Jeg synes jeg har forsøgt i meget længe herhjemme.
Giver det overhovedet mening at fortsætte, eller skal jeg bare acceptere, at det (forhåbentligt) bliver bedre med alderen?

Det næste er, at mine tidligere glade piger er blevet nogle rigtigt stride bananer, når de er vågne.

Så snart de bliver lagt på en seng, gulv, sofa eller lignende triller de fra ryg til mave. Dette har de gjort siden de var 3 mdr. og mestrer det efterhånden. Problemet er dog, at de bliver enormt frustrerede efter kort tid på maven, fordi de ikke kan kravle. De laver massive kravlebevægelser, og det lykkes dem også at kravle et godt stykke baglæns. Men efter kort tid begynder de at skrige og hvine, fordi de ikke kan komme frem. Det er helt tydeligt, at de er frustrerede over ikke at kunne kravle. Jeg træner selvfølgeligt kravleteknik med dem, men det vil jo vare et godt stykke tid, før de kan.

Når brokkeriet bliver for meget, vender jeg dem tilbage på ryggen, men der går knap 10 sek. og så er de tilbage på maven og deres hvinen fortsætter. Efter et stykke tid ligger jeg dem på deres sansegynge eller i deres vippestole, men dette gider de kun i kort tid.

Hvad søren kan man stille på med det?

Det skal lige siges, at de i alt det her er enormt nærværende, smilende og glade, men de vil konstant underholdes med sang, dans, kravleteknik og hvad jeg ellers kan finde på. De kan nærmest ikke lege selv uden de bliver sure.

Kan jeg gøre noget for at træne, at de bliver bedre til at ligge lidt selv? Jeg tager dem tit med mig i køkken osv. men de bliver hurtigt sure, hvis de ikke har min opmærksomhed 100 procent.

Det blev en lidt rodet mail, men jeg håber at du kan finde hoved og hale i mine spørgsmål :)

Mange hilsner fra tvillingemor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor