Brev:
Utilfredse tvillinger
7. januar 2016
Alder:
5 mdr.
Utilfredse tvillinger
Kære Helen,
Tak for dit svar sidst. Jeg har - som du anbefalede - indført en flaske inden hver lur. De vil ikke altid drikke, men tilbudet er der altid. Jeg følger herudover i hovedtræk den døgnrytme, som du gav.
Desværre går det ikke bedre med søvnen i dagstimerne. De vil forsat kun sove ca. 40 min. af gangen, hvorefter det efter mange forsøg ikke er muligt at få dem til at sove videre. Efter jeg har forsøgt i 20-30 min. tager jeg dem op.
De kan dog kun holde sig vågne i omkring 1 1/2 time, hvorefter de gnider øjne, pylrer og vil sove. Jeg har forsøgt at strække dem kort, for at se om det ville hjælpe på søvnen, men uden succes. Er det alderssvarende, at de kun kan holde sig vågne i 1 1/2 time? Og hvornår kan man forvente, at de vil kunne holde sig vågne i længere tid?
Vi var julen over hos mine forældre, hvor det var muligt at stille dem ud at sove i deres barnevogn. Og hvilken forskel dette gjorde! De vågnede fortsat efter 40 min. men jeg kunne få dem til at sove videre ved blot at give sut 1-2 gange. Enkelte gange sov de også 1 1/2 time i et stræk (uden det i øvrigt havde betydning for deres gode nattesøvn).
Da vi kom hjem igen gjorde jeg derfor det, at jeg bar deres barnevognslifte op i lejligheden og puttede dem til deres lur direkte under pivåbne vinduer i soveværelset. Men ak - de vil igen kun sove 40 min. af gangen, hvorefter jeg ikke kan få dem til at sove videre. Det er desværre ikke muligt at stille dem at sove udenfor herhjemme.
Jeg forsøger at gå en tur med dem hver dag til middag, men her vågner de også efter 40. min. hvorefter det tager min 20-30 min. at få dem til at sove videre.
Jeg er ved at gå ud af mit gode skind over det - især fordi jeg jo lige har set, at de kan sove længere, da vi var hos mine forældre. Jeg synes jeg har forsøgt i meget længe herhjemme.
Giver det overhovedet mening at fortsætte, eller skal jeg bare acceptere, at det (forhåbentligt) bliver bedre med alderen?
Det næste er, at mine tidligere glade piger er blevet nogle rigtigt stride bananer, når de er vågne.
Så snart de bliver lagt på en seng, gulv, sofa eller lignende triller de fra ryg til mave. Dette har de gjort siden de var 3 mdr. og mestrer det efterhånden. Problemet er dog, at de bliver enormt frustrerede efter kort tid på maven, fordi de ikke kan kravle. De laver massive kravlebevægelser, og det lykkes dem også at kravle et godt stykke baglæns. Men efter kort tid begynder de at skrige og hvine, fordi de ikke kan komme frem. Det er helt tydeligt, at de er frustrerede over ikke at kunne kravle. Jeg træner selvfølgeligt kravleteknik med dem, men det vil jo vare et godt stykke tid, før de kan.
Når brokkeriet bliver for meget, vender jeg dem tilbage på ryggen, men der går knap 10 sek. og så er de tilbage på maven og deres hvinen fortsætter. Efter et stykke tid ligger jeg dem på deres sansegynge eller i deres vippestole, men dette gider de kun i kort tid.
Hvad søren kan man stille på med det?
Det skal lige siges, at de i alt det her er enormt nærværende, smilende og glade, men de vil konstant underholdes med sang, dans, kravleteknik og hvad jeg ellers kan finde på. De kan nærmest ikke lege selv uden de bliver sure.
Kan jeg gøre noget for at træne, at de bliver bedre til at ligge lidt selv? Jeg tager dem tit med mig i køkken osv. men de bliver hurtigt sure, hvis de ikke har min opmærksomhed 100 procent.
Det blev en lidt rodet mail, men jeg håber at du kan finde hoved og hale i mine spørgsmål :)
Mange hilsner fra tvillingemor.