Svar: Baby og bøger

4. januar 2016

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære mor D

Tak for dit brev :)

Din dreng er stadig ikke ret gammel, og det er helt naturligt, at han ikke kan koncentrere sig om at kikke i bøger, og ikke synes det er særligt spændende. Det lyder som om, at du skal give det tid, og det er der intet unormalt i:)

Samtidig tænker jeg også, at dine drenge nok er meget forskellige. Ofte så har vi jo en forestilling om, at vores børn vil ligne hinanden - især når de er samme køn. De har jo samme gener, vokser op i samme miljø, så hvor forskellige kan de være? Svaret er dog, at de kan være som nat og dag...

I 1980´erne kom den amerikanske psykolog og professo​r Howard Gardner med et nyt syn på intelligens og en ny beskrivelse af måden, børn lærer på. I følge Howard Gardner, så indeholder vi alle flere forskellige intelligenser: "Den logisk matematiske intelligens", "Den sproglige intelligens", "Den musikalske intelligens", "Den rummeligt visuelle intelligens", "Den kropslige intelligens", "Den personlige intelligens" og "Den sociale intelligens".

Disse intelligenser arbejder sammen, det vil sige, at vi har og bruger flere af dem på samme tid, men hos os hver især, vil noget være mere fremtrædende end andet. Hos jer kan storebror f.eks. være logisk-matematisk intelligent. Det kan vise sig ved, at han interesserer sig for detaljen og studerer til bunds. Det er f.eks. de børn, som ofte sidder og vender og drejer hvert eneste stykke legetøj igen og ...

Annonce

... igen. Barnet elsker at eksperimentere, det udforsker mønstre, spørger og undrer sig over forskellige begivenheder, det tænker en del over tingene...

Lillebror derimod, han er måske mere kropsligt intelligent. Det betyder, at han helst vil røre ved ting, afprøve ting. Han finder løsninger ved at forsøge sig frem igen og igen, han vil have svært ved at sidde stille og vil i det hele taget virke meget livlig. Han lærer bedst, når han er i bevægelse...

Det er ikke sådan, at det er bedre at være det ene eller det andet. Det er blot en teori, der beskriver, hvorfor vi er forskellige, og hvorfor vi lærer forskelligt. Du kan læse mere om de forskellige intelligenser i min artikel "Howard Gardners 7 intelligenser" fra 3. september 2014. Du finder den i min artikelsamling her på siden:).

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Dermed ikke sagt, at lillebror ikke også kan interesserer sig for bøger og for detaljer, det kan han sagtens - han er som sagt ikke ret gammel og mange børn interessere sig ikke for at få læst bøger eller kikke på billeder, før de er omkring 18 måneder:)

Når du gerne vil lære ham ord, så prøv at sætte ord på ting, I går forbi, ting I ser og bruger i jeres hverdag. Sæt ord på ting du gør "nu skifter mor din ble", "nu skal du have bluse på", "blusen skal over hovedet", "se der er en hund", "hunden siger vov-vov" osv. På den måde lærer han også sprog:)

Håber du kan bruge dette lidt videre:)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder