Svar: Baby og bøger
4. januar 2016
Alder:
11 mdr.
Kære mor D
Tak for dit brev :)
Din dreng er stadig ikke ret gammel, og det er helt naturligt, at han ikke kan koncentrere sig om at kikke i bøger, og ikke synes det er særligt spændende. Det lyder som om, at du skal give det tid, og det er der intet unormalt i:)
Samtidig tænker jeg også, at dine drenge nok er meget forskellige. Ofte så har vi jo en forestilling om, at vores børn vil ligne hinanden - især når de er samme køn. De har jo samme gener, vokser op i samme miljø, så hvor forskellige kan de være? Svaret er dog, at de kan være som nat og dag...
I 1980´erne kom den amerikanske psykolog og professo​r Howard Gardner med et nyt syn på intelligens og en ny beskrivelse af måden, børn lærer på. I følge Howard Gardner, så indeholder vi alle flere forskellige intelligenser: "Den logisk matematiske intelligens", "Den sproglige intelligens", "Den musikalske intelligens", "Den rummeligt visuelle intelligens", "Den kropslige intelligens", "Den personlige intelligens" og "Den sociale intelligens".
Disse intelligenser arbejder sammen, det vil sige, at vi har og bruger flere af dem på samme tid, men hos os hver især, vil noget være mere fremtrædende end andet. Hos jer kan storebror f.eks. være logisk-matematisk intelligent. Det kan vise sig ved, at han interesserer sig for detaljen og studerer til bunds. Det er f.eks. de børn, som ofte sidder og vender og drejer hvert eneste stykke legetøj igen og igen. Barnet elsker at eksperimentere, det udforsker mønstre, spørger og undrer sig over forskellige begivenheder, det tænker en del over tingene...
Lillebror derimod, han er måske mere kropsligt intelligent. Det betyder, at han helst vil røre ved ting, afprøve ting. Han finder løsninger ved at forsøge sig frem igen og igen, han vil have svært ved at sidde stille og vil i det hele taget virke meget livlig. Han lærer bedst, når han er i bevægelse...
Det er ikke sådan, at det er bedre at være det ene eller det andet. Det er blot en teori, der beskriver, hvorfor vi er forskellige, og hvorfor vi lærer forskelligt. Du kan læse mere om de forskellige intelligenser i min artikel "Howard Gardners 7 intelligenser" fra 3. september 2014. Du finder den i min artikelsamling her på siden:).
Dermed ikke sagt, at lillebror ikke også kan interesserer sig for bøger og for detaljer, det kan han sagtens - han er som sagt ikke ret gammel og mange børn interessere sig ikke for at få læst bøger eller kikke på billeder, før de er omkring 18 måneder:)
Når du gerne vil lære ham ord, så prøv at sætte ord på ting, I går forbi, ting I ser og bruger i jeres hverdag. Sæt ord på ting du gør "nu skifter mor din ble", "nu skal du have bluse på", "blusen skal over hovedet", "se der er en hund", "hunden siger vov-vov" osv. På den måde lærer han også sprog:)
Håber du kan bruge dette lidt videre:)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske