Svar: Slut med sut - 3 år, 2 mdr.
18. december 2015
Alder:
3 år, 2 mdr.
Kære Nina
Tak for dit brev :)
Det er som du skriver ofte en kær ven, som barnet skal af med og det er naturligt rigtig svært at slippe sutten. Mange børn går med til at aflevere den til julemanden, hænge den på et suttetræ eller lignende - men de forstår ikke helt konsekvensen af det og bliver naturligt rigtig kede af det, når det så går op for dem, at sutten er væk, og det betyder helt slut...
Det kan være rigtig godt, hvis barnet forinden kan knytte sig til en bamse, en klud eller lignende, som stille og roligt tager mere og mere over, og som barnet derfor har at trøste sig med, når sutten savnes. Men det er ikke altid, at det kan lade sig gøre, og så må det være sådan:)
Det er også rigtig vigtigt, at du kan rumme ham og alle hans følelser, når han savner sin sut, og det pludselig går op for ham, at det med sutten er slut... Det er vigtigt, at du så er der, trøster, beroliger, holder om ham og viser ham, at det er til at klare, at det sagtens kan gå uden sutten:) Nogle gange vil det være godt at aflede "se her, vil du have lidt frugt?", andre gange er det bedre bare at være der, bekræfte hans følelser "det er også dumt, at du ikke længere har sutten" eller lignende og tilbyde et alternativ "kom, vil du ikke sidde lidt hos mig?"...
Nogle børn har glæde af at give sutten til julemanden - og normalt kommer der på et tidspunkt et brev retur.. atter andre vil gerne selv hænge sutten på et suttetræ. Suttetræer står ofte hos tandlægen, i parker, i større indkøbscentre osv. Atter andre børn har glæde af at bytte i en legetøjsforretning - jeg giver sutten og får en ting i stedet... Og så er der også børn, som har det bedst med at være inddraget, og hvor man fjerner sutten gradvist og måske er det dette, som jeres dreng har brug for. Altså at sutten en efter en bliver kasseret. Sutterne bliver gamle, mørnede, klistrede, de dur ikke mere - og skal smides ud. Og han kan så selv smide en sut ud af gangen.
I kan på denne måde også koble en sut til hans sutteklud, så han der stadig har en sut og vænnes til at bruge klud og sut sammen. Og hen af vejen, så må denne sut så også kasseres, men han har stadig sin klud... Det er rigtig dejligt, hvis noget andet kan tage over og være hans tryghedssubstitut for mor og far fremover:)
Det er naturligvis bedst, hvis barnet er enig i, at det er okay at stoppe med sutten. Du spørger, hvad man ikke skal gøre, og man skal ikke tvinge barnet til at stoppe, hvis det tydeligt ikke er parat. Hvis barnet har et suttebehov og man stopper med sutten for tidligt, så risikerer man at barnet begynder at sutte på finger og det kan fortsætte igennem flere år og også skade tænderne... Det er derfor bedst, hvis både forældre og barn er enige om, at det er tid til at stoppe med sutten. også selvom mange følelser kan komme i spil:)
Det kan være en overvejelse værd, hvor meget man skal involvere bedsteforældre og andre. Nogle børn bliver super glade og stolte, hvis de hører at man fortælle bedsteforældre, at de er i gang med at slippe sutten og bedsteforældrene giver udtryk for hvor sejt det er - andre børn bliver kede af det, de har ikke brug for, at man taler om det, det bliver sværere for dem, jo mere man taler om det... derfor skal I prøve at vurdere, hvad jeres dreng vil have det bedst med.
At læse bøger om at smide sutten kan også være en god idé, fordi det kan være dejligt at læse om andre. Jeres dreng får på den måde en fornemmelse af, at det ikke kun er ham, der skal af med sutten, men at det er normalt, at man på et tidspunkt holder op med at bruge sut, og at det er helt okay, at det er lidt svært:)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre:)
Rigtig god jul til jer!:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske