Brev:
Hyppig amning og manglende nattesøvn
19. december 2015
Alder:
4 mdr.
Hyppig amning og manglende nattesøvn
Kære Helen.
Tak for en god brevkasse. Jeg har brugt dine svar til andre brugere og har nu selv et par udfordringer du måske kan hjælpe mig med. Det ene drejer sig om min drengs nattesøvn, det andet om hans modvilje mod flasken.
Lige lidt baggrund. Lille A er nu 4,5 måned og stortrives. Han har lige fra fødslen været en meget aktiv og glad men også temperamentsfuld baby, der aldrig har villet ligge passiv i arm. Han vejede 3500 g og var 53 cm ved fødslen, men så altså noget udsultet ud (født 1 uge efter termin). De første 2 måneder virkede han også utroligt sulten og jeg ammede ca 14 gange i døgnet (ja, det gør jeg nærmest stadigvæk men det føles som meget mindre fordi han spiser så hurtigt nu), oftest fra begge bryster hver gang.
Han sov sammenlagt kun 10 timer i døgnet den første måned men mere herefter. Når jeg malkede ud, og de enkelte gange vi supplerede med MME, fik vi fornemmelse af at han tog fine portioner. Der var ingen problemer med at tage flaske ind i mellem. Jeg kunne hurtigt malke 100 ml ud med hånden og han tog nemt 150 ml MME, så vi mener at han fik de mængder han havde behov for og måske lidt til☺. Dog var hans afføring ofte grøn og min sundhedsplejerske mente han måske fik for meget af det første tynde mælk, selvom jeg syntes han virkede til at tømme brystet godt. Det har vi fået styr på nu.
Siden han blev ca 3 mdr begyndte omgivelserne at være så spændende at han blev svær at få lagt til om dagen, også selvom jeg prøvede at skærme ham på alle mulige måder. Det lykkes bedst når han lige er vågnet eller hvis jeg ligger ned på sofaen eller sengen med ham, men det kan man jo ikke gøre hele dagen, hvor jeg også befinder mig uden for hjemmet. Han er vokset godt men er fortsat en slank baby på 7400 g og 70 cm. Vi tænker at hans høje fysiske aktivitetsniveau er med til at han ikke bliver tykkere.
Lige siden fødslen har han selv kunnet og villet stå (med støtte for balancen selvfølgelig) for rigtig at kunne følge med. Han har haft helt styr på at kunne bruge sine mavemuskler og arme til at trække sig op. Arme og ben kører konstant og han er meget stærk. Vi gav som sagt flaske ind i mellem da han var helt nyfødt men har så haft en måneds pause med det og derefter ville han ikke tage flasken igen. Vi har øvet hver aften (forskellige typer af flaske og indhold), og det lykkes altid til sidst at få noget i ham men det tager i hvert fald en time og han er meget ukoncentreret og nogen gange utilfreds.
Vi er så småt begyndt på grød og grøntsagsmos og det går rigtig godt, han vil ligeledes gerne drikke af kop selvom han ikke helt kan finde ud af det. Pga dårlig nattesøvn har vi nu en uges tid forsøgt med vælling om aftenen. Har købt en sut med hul til vælling men den eneste måde han vil tage det på er i hans tudekop. Så suger han det ud med stor vellyst☺.
Vores døgnrytme ser ca således ud:
Kl 7.30: står op, leger (jeg ”vækker” ham om morgenen ved selv at stå op, tænde lys osv for eller kan han sove ret længe)
Kl 9.00: ammes og lægges til lur
Kl 10.30: vågner, ammes (lidt, han gider ikke rigtig), tilbydes lidt skemad (1/2 dl), leger
Kl 13.30: ammes og lægges til lur
Kl 15.30: vågner, ammes, leger
Kl 19.00: ammes og lægges til lur
Kl 19.45: vågner, ammes, leger
Kl 21.00: tilbydes majsvælling (tager ca 100 ml) og ammes
Kl 21.30: lægges til natten i egen seng (sidevogn til min) og sover umiddelbart
(Kl 23.00: ammes) Denne amning er forsvundet efter vi er begyndt med vælling
Kl 01.00: ammes
Kl 03.00: ammes
Kl 05.00: ammes og kommer over i sengen til mig
Kl 06.30: ammes
Han har den sidste 1,5 måned sovet utroligt dårligt med opvågning hver time. Jeg tror det delvis er et tryghedsbehov (når han får lov at sove op ad mig om morgenen sover han helt stille og tungt) og delvis sult. Hver anden gang kan jeg få ham til at sove igen ved at nusse ham på panden og holde hans hånd (i laaang tid), og hver anden gang er han rigtig sulten og skal ammes. Han spiser rigtig godt og meget om natten og jeg synes faktisk han spiser mere her end om dagen. Det prøver jeg selvfølgelig at ændre på ved at fylde ham godt op om dagen men det er ikke let.
Mine spørgsmål er:
1) Hvad kan jeg gøre for at hjælpe på at skære ned på natamningerne?
2) Når han nu ikke vil have flaske er det så ok at bruge andre metoder? Fx vil han rigtig gerne tage vælling af tudekop, men det gør det nok lidt svært for ham at bruge tudekoppen til tyndere væske. Måske kan han også blive så god til at drikke af kop at han ikke behøver flaske når jeg starter på arbejde igen (der er han nemlig kun 7,5 mdr og jeg kommer ind i mellem til at være væk 1 døgn af gangen). Eller kan vi regne med at han bliver gladere for flasken med tiden?
3) Hvordan er det med nedtrapning af amning? Hvis jeg skal være helt stoppet med amning når A er 7,5 mdr, hvornår skal jeg så begynde nedtrapning?
Med venlig hilsen
A's mor