Svar: Afviser mor - 3 år, 5 mdr.

27. november 2015

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære mor

Tak for dit brev:)

Dejligt at høre, at jeres datter er begyndt at tale lidt mere og svarer, når andre børn henvender sig til hende:)

Det er naturligt en stor omvæltning at blive storesøster og skulle dele mor og far med en anden. Og det er i den forbindelse en helt naturlig reaktion, at hun bruger sin far, og nogle gange foretrækker ham - det er trods alt dig, der har været gravid, bragt lillebror ind i familien og dig, der generelt har været mest omkring ham - amning, barselorlov, du er hjemme sammen med ham imens hun sendes i børnehave osv. Så reaktionen kommer ofte overfor dig, hvor hun kan afvise dig eller blive vred på dig...

Da du nu er stoppet med at amme og jeres lillebror får flaske, så giver det naturligt lidt mere frihed og far kan tage lidt mere over. Det er naturligvis en balance, for hun må ikke føle, at hun nu pludselig mister sin far, hun må ikke få en følelse af, at far måske synes at lillebror er mere interessant end hun er - det er vigtigt, at hun føler at der er plads til dem begge.

Men du kan udnytte muligheden til at du og din datter laver noget sammen - en mor-datter-ting, noget som er for "pigerne" og som hun vil føle er noget særligt. så I på den måde får noget sammen. Det kan være alt fra at I går en tur i skoven, til at I går til noget fast sammen - f.eks. svømning. Fordelen ved det første er, at det kan ske impulsivt og være rigtig dejligt i en travl hverdag - følelsen af at du "trækker stikket ud og bruger tid på hende". Fordelen ved f.eks. svømning er, at det giver tæt fysisk kontakt. I vil være i vandet sammen og du skal hjælpe hende med at blive badet, trøste hende, når hun får hovedet under vand og bliver ked af det osv. Og på den måde vil det give jer begge følelsen af at "mor godt kan bruges":)

Det er rigtig vigtigt, at far også bakker op om at mor godt kan. Det kan være situationer, hvor hun f.eks. ikke vil have at mor hjælper hende med jakken - "far skal" - eller lignende. Her vil det være rigtig fint, at far f.eks. siger "nu hjælper mor dig", så han direkte bakker op om, at du godt kan. På samme måde kan du sige f.eks. "jeg hjælper dig med jakken, så kommer du hen til far bagefter", så hun hører, at hun ikke kan afvise din hjælp, men samtidig at du lytter til hende og at hun naturligvis stadig kan få sin far.

Det er også vigtigt, at hun i hverdagen mærker, at du og far er rigtig glade for hinanden. Det er vigtigt, at hun ser at I ...

Annonce

... knuser, krammer og kysser. At I går hånd i hånd, når I går tur. At I sidder tæt i sofaen osv. Ikke fordi hun skal føle sig udenfor, det er vigtigt, at hun også får lov til at være med og får kys og kram, når hun ser at I kysser - og hun måske virker til gerne at ville - men det er vigtigt, at I samtidig signalerer, at I to hører sammen, at I er en enhed og at hun ikke kan spille jer ud mod hinanden.

Og når alt dette er sagt, så er det naturligvis stadig også helt okay, at far nogle gange tager over og gør tingene sammen med jeres datter, så hun også føler at far prioriterer hende (ligesom mor nogle gange prioriterer lillebror) og acceptere at tingene bare nogle gange går lidt lettere, hvis det er far. Det er f.eks. vigtigt, at I ikke gør putning til en kamp om, hvorvidt det er far eller mor der putter. Det er vigtigt, at hun falder trygt og roligt i søvn og forbinder det at skulle sove med noget dejligt og rart. Det skal være en hyggestund, at komme i seng. Men det betyder ikke, at du ikke også skal sige godnat. I skal begge sige godnat. I kan måske skiftes til at læse godnathistorie og den der ikke læser, kommer stadig ind og siger godnat:)

Hun har naturligt en alder, hvor hun også synes det er spændende at finde ud af, hvordan du reagerer, når hun afviser dig. Det er spændende at udforske de følelser, som en afvisning fremkalder i dig - og hun søger naturligt også redskaber til, hvordan hun kan løse lignende situationer, når hun f.eks. bliver afvist af andre børn i børnehaven, når hun spørger om hun må være med.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hun mærker med det samme, at du bliver ked af det, trækker dig osv. og det må hun naturligvis gerne til en vis grad mærke, men det er vigtigt, at din reaktion ikke er så voldsom, at hun får lyst til at afvise mere og mere for at undersøge det igen og igen. Nogle gange kan det være rigtig fint, at du siger "jeg vil gerne hjælpe dig", så hun hører det direkte. Og atter andre gange som sagt holde fast i, at nu hjælper du og far er der bagefter...

Du spøger om det vender - og ja, det tænker jeg, at det gør. Især hvis du hele tiden viser hende, at du stadig prioriterer hende og elsker hende højt. Sæt ord på alt det dejlige, som du oplever ved hende og dig og hvor meget du nyder at være sammen med hende. Sæt ord på, hvad der gør hende til noget helt særligt og hvorfor lillebror eller andre aldrig kan tage hendes plads i dit hjerte:)

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder